Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-HF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01, PS_W02, PS_W05, PS_W08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć w I semestrze jest ukazanie najważniejszych stanowisk filozoficznych okresu starożytności i średniowiecza. Psychologia genetycznie związana jest z filozofią – była jej częścią i dopiero z czasem wyodrębniła się jako samodzielna dyscyplina naukowa – stąd wiele pytań, które dziś rozwiązuje psychologia stawianych było na gruncie filozofii. Wykład będzie koncentrował się na tych właśnie problemach, które dziś rozwiązuje psychologia, a które korzenie swoje mają w filozofii. Efekty kształcenia: Student powinien posiąść podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii dotyczącą głównych problemów stawianych na jej gruncie na przestrzeni wieków, jak i rozwiązań tych problemów, co praktycznie pozwoli studentowi na lepsze rozumienie świata go otaczającego. |
Pełny opis: |
Wykład pokazuje specyfikę europejskiej myśli filozoficznej w ujęciu historycznym. Skupiając się na prześledzeniu zmiany w podejmowanej tematyce, sposobie rozwiązywania problemów intelektualnych, przemianach zainteresowań badawczych w poszczególnych epokach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. F. Copleston, Historia Filozofii, t. 1-9. (wiele wydań) 2. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3 (wiele wydań). 3. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-5. 4. Höffe O., Mała historia filozofii, Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje Umiejętności: Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach Punkty ECTS: Udział w wykładzie - 24 godz. Przygotowanie do zajęć - 36 godz. Przygotowanie do kolokwiów - 25 godz. Konsultacje - 5 godz. Suma godzin - 90 (90 :30(25) = 4 pkt ECTS) Punkty ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs zakończony jest pisemnym kolokwium sprawdzającym wiedzę studentów. Na kolokwium ocenia się zrozumienie opisywanych zagadnień, sposób prezentowania swojej wiedzy oraz umiejętność krytycznej oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.