Psychologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-MR-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W08 K_W09 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie roli małżeństwa i rodziny w życiu człowieka; podstawowych czynników warunkujących wysoką jakość związku małżeńskiego, ukazanie seksualności jako integralnej wartości związanej ze strukturą osobowości człowieka, a także analiza wpływu środowiska rodzinnego na dalsze życie człowieka oraz podstawowych funkcji rodziny. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z młodymi osobami, z małżeństwami, z rodzinami. Kompetencje - nabycie umiejętności potrzebnych w pracy w poradni, szczególnie ważnych w pogłębianiu komunikacji interpersonalnej i w rozwiązywaniu konfliktów. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Podstawowe ujęcia małżeństwa i rodziny w psychologii – rys historyczny. Wkład głównych kierunków psychologicznych w rozwój psychologii małżeństwa i rodziny; Relacje psychologii małżeństwa i rodziny z innymi działami psychologii; Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - ogólna prezentacja; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Zaspokojenie podstawowych potrzeb; prawidłowego obrazu siebie w budowaniu intymnych relacji interpersonalnych; postawy rodziców wobec dzieci w okresie ich dzieciństwa a funkcjonowanie związku małżeńskiego i rodziny u ich dzieci (problem toksyczności). Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego. Czynniki będące wyrazem funkcjonowania diady małżeńskiej. Zaspokajanie potrzeb małżonków; wspólne realizowanie wartości; rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku, integrujące i dezintegrujące rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie konfliktom; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia. Czynniki zewnętrzne wpływające na powodzenie związku małżeńskiego. Status społeczny i ekonomiczny, praca zawodowa kobiety, zaangażowanie społeczne, relacje z rodziną pochodzenia. Typologie związków małżeńskich. Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym, morfogeneza i morfostaza systemu rodzinnego. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina prawidłowa, nadopiekuńcza, władzy, chaotyczna i uwikłana. Rodzina jako wspólnota Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny. Podstawowe funkcje rodziny. Postawy rodzicielskie, typologie postaw rodzicielskich, wpływ określonych typów postaw rodzicielskich na rozwój dziecka; metody badania postaw rodzicielskich; style wychowania; rola nagrody i kary. Sytuacje konfliktowe w rodzinie. Przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym. Człowiek stary w rodzinie. Choroba i śmierć w życiu rodziny. Zaburzenia systemów rodzinnych. Metody oceny: egzamin pisemny lub pisemna praca. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: student posiada wiedzę o systemach rodzinnych, potrafi wyjaśnić zasady ich funkcjonowania, wytłumaczyć procesy zachodzące w rodzinie, posiada wiedze dotyczącą funkcjonowania człowieka w relacji do innych w małżeństwie i w rodzinie, posiada wiedzę umożliwiającą przeanalizowanie czynników mających wpływ na wysoką jakość związku małżeńskiego oraz integralność systemu rodzinnego, zna funkcje rodziny, posiada wiedzę odnośnie do sposobów pomocy rodzinie. UMIEJĘTNOŚCI: potrafi identyfikować problematykę funkcjonowania różnych systemów rodzinnych, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki kształtowania relacji w małżeństwie i w rodzinie, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk w systemach rodzinnych identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w zakresie poradnictwa rodzinnego, analizuje proponowane rozwiązania w obszarze poradnictwa rodzinnego, potrafi zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie w odniesieniu do zadań stawianych przed psychologiem znającym problematykę małżeństwa i rodziny. KOMPETENCJE/POSTAWY: krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie problematyki rodzinnej. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite podejścia i ujęcia powyższej problematyki, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki małżeństwa i rodziny, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest otwarty na poglądy innych i skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką małżeństwa i rodziny, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny i potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i rodziny. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny, potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny oraz potrafi je omówić. - na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest psychologia małżeństwa i rodziny, nie potrafi wskazać uwarunkowań wysokiej jakości związku małżeńskiego oraz trwałości i spójności rodziny.. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z artykułu, prezentacji przygotowanej przez studenta 2. ocena z egzaminu końcowego Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego (2/3). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.