Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W07; PS_W18; PS_U03; PS_U05 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Baran | |
Prowadzący grup: | Paulina Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Omówienie wybranych teorii temperamentu oraz funkcjonalne znaczenie temperamentu. |
|
Pełny opis: |
Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Omówienie wybranych teorii temperamentu oraz funkcjonalne znaczenie temperamentu. |
|
Literatura: |
1. Goleman, D. (2014). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. 2. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 4. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura - Funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 7. Strelau, J. (2007) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Ocena z egzaminu (testu wiadomości) stanowi ocenę końcową z zajęć. Wymagania dla poszczególnych ocen: - ocena 5 (bdb) wskazuje na bardzo dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 4 (db) wskazuje na dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 3 (dst) wskazuje na dostateczną znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 2 (brak zaliczenia zajęć) wskazuje na nieznajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Baran | |
Prowadzący grup: | Paulina Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie. |
|
Pełny opis: |
Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie. |
|
Literatura: |
1. Goleman, D. (2014). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. 2. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 4. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura - Funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 7. Strelau, J. (2007) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Ocena z egzaminu (testu wiadomości) stanowi ocenę końcową z zajęć. Wymagania dla poszczególnych ocen: - ocena 5 (bdb) wskazuje na bardzo dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 4 (db) wskazuje na dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 3 (dst) wskazuje na dostateczną znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 2 (brak zaliczenia zajęć) wskazuje na nieznajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Baran | |
Prowadzący grup: | Paulina Baran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.