Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_U04; PS_U05; PS_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej. |
Pełny opis: |
Tematy 1. Percepcja społeczna – ocenianie ludzi na podstawie wyglądu i zachowania 2. Percepcja społeczna – rola kontekstu sytuacyjnego, różnice indywidualne 3. Percepcja społeczna – zjawisko samospełniającego się proroctwa. Trafność sądów 4. Stereotypy i uprzedzenia w życiu prywatnym i społecznym – metody pomiaru, jak walczyć z uprzedzeniami? 5. Stereotypy płciowe – dyskryminacja płciowa (seksizm), zagrożenie stereotypem 6. Błędy atrybucyjne w ocenie innych i własnej osoby 7. Związki samowiedzy i samooceny z doświadczeniem jednostki 8. Atrakcyjność interpersonalna, jakich ludzi lubimy? 9. Funkcjonowanie osób wewnątrz- i zewnątrzsterownych 10. Techniki manipulacji społecznej 11. Efektywność funkcjonowania grup społecznych – style kierowania 12. Zachowania pomocne – komu i dlaczego pomagamy? 13. Rola wychowania w kształtowaniu osobowości prospołecznej 14. Agresja – źródła agresji. Środki masowego przekazu 15. Agresja – sposoby radzenia sobie z agresją 16. Wypalenie zawodowe, przyczyny, sposoby zapobiegania |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997 2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995 3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000 4. Wojciszke B. (2012). Psychologia społeczna, Wydawnictwo Scholar. Uzupełniająca: 1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006 2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005 3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991 4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001 5.Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. GWP, Gdańsk. 6. Stephan, W.G., Stephan, C.W. (1999). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. GWP, Gdańsk |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Posiada wiedzę na temat przedmiotu badań i metod stosowanych w psychologii społecznej. 2. Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących spostrzeganiem społecznym, zna podstawowe zniekształcenia w spostrzeganiu innych ludzi i własnej osoby, zna teorie wyjaśniające powstawanie tych zniekształceń. 3. Zna teorie wyjaśniające powstawanie uprzedzeń społecznych. 4. Posiada wiedzę na temat atrakcyjności interpersonalnej i możliwości wpływania na własną atrakcyjność poprzez autoprezentację. Umiejętności: 6. Student potrafi czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu psychologii społecznej. 7. Student potrafi krytycznie oceniać sens badań psychologicznych, odwołując się do metodologii tych badań i uwarunkowań kulturowych. 8. Potrafi stawiać pytania badawcze i odpowiadać na nie odwołując się do wiedzy naukowej. Kompetencje: 9. Student potrafi interpretować poglądy i zachowania ludzi odwołując się do teorii psychologicznych. 10. Podobnie potrafi dystansować się do własnych poglądów i zachowań. 11. Potrafi dyskutować, konstruktywnie krytykować poglądy odmienne od własnych Opis ECTS (4 pkt): Udział w zajęciach: 32 h Przygotowanie do ćwiczeń: 18 h czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 30 h czas na naukę do kolokwium: 30 h Łącznie: 110 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Informacje dotyczące metod oraz kryteriów zaliczenia są podane w sekcji dotyczącej grup zajęciowych. ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących funkcjonowania społecznego, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch, Bartosz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch, Bartosz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej. |
|
Pełny opis: |
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny • Poznanie społeczne • Spostrzeganie społeczne • Rozumienie siebie • Konformizm • Postawy i zmiana postaw • Procesy grupowe • Atrakcyjność interpersonalna • Zachowanie prospołeczne • Agresja • Uprzedzenia • Psychologia społeczna a zdrowie i środowisko • Psychologia społeczne a prawo i biznes • Psychologia społeczna a stres |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997 2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995 3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000 Uzupełniająca: 1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006 2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005 3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991 4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch, Bartosz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch, Bartosz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (4 pkt): Udział w zajęciach: 32 h Przygotowanie do ćwiczeń: 18 h czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 30 h czas na naukę do kolokwium: 30 h Łącznie: 110 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej. |
|
Pełny opis: |
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny • Poznanie społeczne • Spostrzeganie społeczne • Rozumienie siebie • Konformizm • Postawy i zmiana postaw • Procesy grupowe • Atrakcyjność interpersonalna • Zachowanie prospołeczne • Agresja • Uprzedzenia • Psychologia społeczna a zdrowie i środowisko • Psychologia społeczne a prawo i biznes • Psychologia społeczna a stres |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997 2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995 3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000 Uzupełniająca: 1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006 2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005 3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991 4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch, Bartłomiej Nowak | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch, Bartłomiej Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (4 pkt): Udział w zajęciach: 32 h Przygotowanie do ćwiczeń: 18 h czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 30 h czas na naukę do kolokwium: 30 h Łącznie: 110 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej. |
|
Pełny opis: |
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny • Poznanie społeczne • Spostrzeganie społeczne • Rozumienie siebie • Konformizm • Postawy i zmiana postaw • Procesy grupowe • Atrakcyjność interpersonalna • Zachowanie prospołeczne • Agresja • Uprzedzenia • Psychologia społeczna a zdrowie i środowisko • Psychologia społeczne a prawo i biznes • Psychologia społeczna a stres |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997 2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995 3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000 Uzupełniająca: 1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006 2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005 3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991 4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska, Anna Monik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.