Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04; PS_W09; PS_U05 |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą materiału z zakresu psychologii rozwoju człowieka w okresie prenatalnym, w okresie dzieciństwa, okresie dorastania oraz dorosłości. Obejmują podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć oraz charakterystykę poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka. Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia. 2. Badania w psychologii rozwoju człowieka. Podstawowe teorie rozwoju człowieka. 3. Okres prenatalny: charakterystyka zmian w poszczególnych trymestrach ciąży. 4. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy i wiek poniemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny. 5. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa; rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny, rozwój osobowości. 6. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja; rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny i osobowości. 7. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania; rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości. 8. Zaburzenia rozwoju. Wybrane formy wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. 9. Rozwój i zmiana w dorosłości. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.) 10. Kryzysy rozwojowe 11. Rozwój poznawczy w dorosłości. 12. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg). Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna. 13. Charakterystyka wczesnej dorosłości 14. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia 15. Późna dorosłość - starzenie się i starość. Umieranie. Śmierć. 16. Podsumowanie materiału |
Literatura: |
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe DIFIN. (rozdziały: 1-13). Zagórska, W., Jelińska, M., Surma, M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Oleś, P. (2012). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: - student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka, - student zna główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia - student posiada wiedzę na temat charakterystyki poszczególnych okresów rozwojowych umiejętności: - student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny na koniec II semestru, testowy (jednokrotnego wyboru lub do uzupełnienia); punktacja zaliczająca to 50%; dopuszczalna jest też forma egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe DIFIN. (rozdziały: 1-13). Zagórska, W., Jelińska, M., Surma, M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Oleś, P. (2012). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.