Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-WP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W02; PS_U01; PS_K01; PS_K07 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. Wymagania wstępne: obecność na zajęciach |
Pełny opis: |
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP. Literatura pomocnicza: 1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW. 5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin. 6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP. 9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA. 10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1: student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii, EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień i terminów z psychologii, EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z psychologii. Umiejętności: EK 4: student potrafi analizować, streszczać i prezentować teksty oraz opracowania z zakresu psychologii, EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia prezentowane w literaturze z zakresu psychologii, EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące problemów psychologicznych. Kompetencje: EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej, EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne pod kątem prezentowanych zagadnień psychologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: • semestralna praca pisemna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 05.2023r., • przygotowanie i zaprezentowanie referatu, wg grafiku dla grupy dziekańskiej, Kryteria oceniania: • semestralna praca pisemna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów], Skala ocen: dst.: 20- punktów, dst+: 21-30 punktów, db: 31-40 punktów, db+: 41-45 punktów, bdb: 46-50-punktów |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2010). Wprowadzenie do psychologii (Wyd. II poprawione i rozszerzone). Białystok: Wyd. WSAP. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom I: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom II: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Zimbardo P.G., Ruch, F.L, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012, Literatura pomocnicza: 1. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 2. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 3. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 4.Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 5. Crisp Richard J., Turner Rhiannon N., Psychologia społeczna , PWN, Warszawa 2015 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2010). Wprowadzenie do psychologii (Wyd. II poprawione i rozszerzone). Białystok: Wyd. WSAP. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom I: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom II: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Zimbardo P.G., Ruch, F.L, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012, Literatura pomocnicza: 1. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 2. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 3. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 4.Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 5. Crisp Richard J., Turner Rhiannon N., Psychologia społeczna , PWN, Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.