Ćwiczenia z psychologii osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PB1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychologii osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02,PS_W04,PS_U03,PS_U04,PS_U05 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zrozumienie i zdobycie umiejętności zastosowania poznanych teorii osobowości w praktyce psychologicznej. Problematyka ćwiczeń obejmuje zatem analizę przypadków w świetle poznanych na wykładzie schematów interpretacji, poznanie charakterystycznych dla nich sposobów badania osobowości oraz właściwych im narzędzi. Studenci ćwiczą stosowanie różnych metod do diagnozy osobowości i uczą się wykorzystywać je zgodnie ze standardami dotyczącymi postępowania diagnostycznego. Studenci na ćwiczeniach mają również możliwość przedyskutowania szczególnie interesujących, trudnych i/lub kontrowersyjnych zagadnień teoretycznych. Ćwiczenia są ściśle zintegrowane z wykładem i stanowią formę jego uzupełnienia. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie Omówienie programu ćwiczeń i charakterystyka warunków zaliczenia przedmiotu; metody badawcze w psychologii osobowości – wprowadzenie; TEORIE CECH 2. Metody badawcze Allporta 3. Analiza czynnikowa w procesie tworzenia teorii osobowości; Kwestionariusz Osobowości EPQ-R Eysencka 4. Model Eysencka – studia przypadków 5. Model Wielkiej Piątki: Kwestionariusz Osobowości NEO-FFI oraz Kwestionariusz Osobowości NEO-PI-R Costy i McCrae 6. Analiza przypadków w ramach teorii cech 7. Interpretacja profili z badań własnych. 8. Podsumowanie semestru - kolokwium semestralne TEORIE PSYCHOANALITYCZNE I INSPIROWANE PSYCHOANALIZĄ 9. Psychoanaliza klasyczna i analityczna teoria Junga - charakterystyczne metody badawcze (metoda wolnych skojarzeń, analiza marzeń sennych); studia przypadków 10. Metody projekcyjne – Test Zdań Niedokończonych Rottera – analiza ilościowa i analiza jakościowa w nurcie analizy transakcyjnej 11. Psychoanaliza Eriksona – charakterystyczne badania i metody badawcze; BHI-12 (Kwestionariusz Nadziei Podstawowej); porównanie z Kwestionariuszem Nadziei na Sukces 12. Personologia Murraya; metody badawcze Murraya; Test Apercepcji Tematycznej jako metoda badania potrzeb psychicznych; 13. Test Przymiotników ACL Gougha i Heilbruna jako metoda badania potrzeb psychicznych i innych wymiarów osobowości TEORIE SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I TEORIE POZNAWCZE 14. Metody badania poczucia kontroli oparte na koncepcji Rottera; 15. Inwentarz Płci Psychologicznej (IPP) A. Kuczyńskiej jako metoda badania schematów płciowych wg teorii S. L. Bem; Podsumowanie semestru - kolokwium semestralne; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy: - rozumie rolę metod do diagnozy osobowości w praktyce diagnostycznej i badaniach naukowych - posiada wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych metod do diagnozy osobowości - rozumie odpowiedzialność związaną z postępowaniem diagnostycznym z wykorzystaniem metod do diagnozy osobowości; akceptuje prawo osób badanych do odmowy udziału w badaniu, przerwania go w dowolnym momencie oraz do uzyskania informacji zwrotnych - zna najważniejsze metody do diagnozy osobowości, zarówno te kwestionariuszowe, takie jak EPQ-R, NEO-FFI, NEO-PI-R, ACL, jak i te o charakterze projekcyjnym, takie jak TAT i Test Niedokończonych Zdań Rottera; wie, jakie są korzyści z ich zastosowania, ale też jest świadomy ich ograniczeń Efekty umiejętności: - posiada umiejętność doboru do celów diagnozy odpowiednich metod - potrafi posługiwać się różnymi metodami do diagnozy osobowości, zarówno do celów diagnostycznych, jak i badawczych; umie samodzielnie przeprowadzić badanie tymi metodami, obliczyć wyniki i dokonać ich interpretacji Efekty kompetencji: - jest gotowy do stworzenia relacji, która da osobie badanej poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, pozwalające na otwarcie się w kontakcie - potrafi komentować uzyskane wyniki oraz przygotować i przekazać informacje zwrotne dla osoby badanej w sposób zrozumiały dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego; jest gotowy do wysłuchania wszystkich komentarzy i uwag krytycznych osób badanych, a także do udzielenia dodatkowych wyjaśnień |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy: - ocena aktywności studenta podczas zajęć i przygotowania do zajęć, a także udziału w dyskusji i analizie materiałów źródłowych z wykorzystaniem pojęć teoretycznych, - kolokwia semestralne: test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte Efekty umiejętności i kompetencji: - ocena materiałów z osobiście przeprowadzonych badań diagnostycznych (poprawność obliczenia wyników i ich interpretacji, a także sposobu sformułowania informacji zwrotnych), - kolokwia semestralne: odpowiedzi na pytania interpretacyjne Kryteria oceniania dla efektów kształcenia: Efekty wiedzy: ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji lub też bierze udział, ale nie wykazuje się znajomością żadnych pojęć teoretycznych; podczas zajęć i na kolokwium nie udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji, a jego opinie bardzo rzadko odnoszą się do wiedzy z literatury przedmiotu; podczas zajęć i na kolokwium rzadko i w sposób niepełny udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także niektóre pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium w sposób wyczerpujący udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości Efekty umiejętności i kompetencji: ndst - student nie wykonuje badań metodami do diagnozy osobowości lub przeprowadza badanie z istotnymi naruszeniami procedury badawczej lub zasad etycznych dst- student przeprowadza badanie przy zastosowaniu jednej metody; popełnia pewne błędy w obliczaniu wyników i w interpretacji oraz przy przygotowaniu informacji zwrotnych; db- student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod; jego interpretacja jest poprawna, ale niepełna; informacje zwrotne są sformułowane w sposób klarowny, ale nie uwzględniają w pełni perspektywy osoby badanej; bdb-student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod; jego interpretacja jest trafna, pogłębiona i ma charakter całościowy; informacje zwrotne są przygotowane w sposób klarowny i uwzględniają perspektywę osoby badanej. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena aktywności w trakcie trwania zajęć 2. ocena przeprowadzenia diagnozy osobowości z zastosowaniem dwóch metod wraz z udzieleniem informacji zwrotnych 3. oceny z dwóch kolokwiów (na koniec semestru zimowego i na koniec semestru letniego) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.