Psychologia emocjii i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PE-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocjii i motywacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W02 K_W03 K_W04 K_W07 |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu Poziom przedmiotu:podstawowy Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji. Efekt kształcenia: ukształtowanie podstawowych schematów i możliwości interpretacji zachowań motywacyjnych człowieka (zrozumienie źródeł, przyczyn zachowań) oraz umiejętności wyjaśnianie przyczyn procesów emocjonalnych i ich konsekwencji. Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Metody oceny: pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach i uzupełnionego poprzez studiowanie zalecanej literatury. Treści programowe: 1. Natura emocji: pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe - wtórne, cechy (właściwości) emocji. 2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji: teorie peryferalne, poznawcze, motywacyjne, adaptacyjne. 3. Emocje w perspektywie biologicznej: teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa, biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji. 4. Podmiotowa perspektywa emocji: wymiar doświadczania, wnioskowania jako komponent emocji- analizy teorii atrybucyjnych, emocje a poznanie, mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji, fenomenologiczne interpretacje emocji. 5. Emocje w perspektywie zewnętrznego obserwatora: eksperymenty nad rolą ekspresji, teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego, rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego. 6. Socjokulturowe interpretacje emocji: kultura a emocje, emocje jako społecznie wyuczone teorie, emocje w ujęciu strukturalizmu. 7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji: pojęcie i cechy motywacji, źródła i rodzaje motywów. 8. Podstawowe źródła motywacji: od instynktu do potrzeby, potrzeby aktywacji i stymulacji, motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania. 9. Motywacja a emocje: hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji, popędy a emocje, frustracja a motywacja, konflikty motywacyjne, kryzysy. 10. Teorie "wartości- oczekiwania": teoria Atkinsona, wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy, o wariantach teorii "wartość - oczekiwanie", propozycje polskich autorów. 11. Wartości i znaczenia jako podstawa motywacji: potrzeby źródłem wartości, mechanizmy nadawania znaczeń. 12. Rola "ja" we wzbudzaniu motywacji: prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe, potrzeba wartości siebie jako motyw, stany uczuciowe związane z "ja" jako motywy. 13. Od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby: u źródeł motywacji egocentrycznej, dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska. 14.Rozwój emocjonalny i motywacji: tło rozwojowe, rozwój jako rezultat zmiany komponentów emocji i motywacji, specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia, ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji. |
Literatura: |
Literatura Literatura obowiązkowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Pomocnicza: 1. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 2. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. 3. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. 4. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka. 5. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii Rozumie wage procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.