Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia emocjii i motywacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-PE-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia emocjii i motywacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W02

K_W03

K_W04

K_W07


Skrócony opis:

Skrócony opis przedmiotu

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji.

Efekt kształcenia: ukształtowanie podstawowych schematów i możliwości interpretacji zachowań motywacyjnych człowieka (zrozumienie źródeł, przyczyn zachowań) oraz umiejętności wyjaśnianie przyczyn procesów emocjonalnych i ich konsekwencji.

Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu

Metody oceny: pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach i uzupełnionego poprzez studiowanie zalecanej literatury.

Treści programowe:

1. Natura emocji: pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe - wtórne, cechy (właściwości) emocji.

2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji: teorie peryferalne, poznawcze,

motywacyjne, adaptacyjne.

3. Emocje w perspektywie biologicznej: teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa, biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy

wymiarów emocji.

4. Podmiotowa perspektywa emocji: wymiar doświadczania, wnioskowania jako komponent emocji- analizy teorii atrybucyjnych, emocje a poznanie, mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji, fenomenologiczne interpretacje emocji.

5. Emocje w perspektywie zewnętrznego obserwatora: eksperymenty nad rolą ekspresji, teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego, rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego.

6. Socjokulturowe interpretacje emocji: kultura a emocje, emocje jako społecznie

wyuczone teorie, emocje w ujęciu strukturalizmu.

7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji: pojęcie i cechy motywacji, źródła i rodzaje motywów.

8. Podstawowe źródła motywacji: od instynktu do potrzeby, potrzeby aktywacji i stymulacji, motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania.

9. Motywacja a emocje: hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji, popędy a emocje, frustracja a motywacja, konflikty motywacyjne, kryzysy.

10. Teorie "wartości- oczekiwania": teoria Atkinsona, wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy, o wariantach teorii "wartość - oczekiwanie", propozycje polskich autorów.

11. Wartości i znaczenia jako podstawa motywacji: potrzeby źródłem wartości, mechanizmy

nadawania znaczeń.

12. Rola "ja" we wzbudzaniu motywacji: prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe, potrzeba wartości siebie jako motyw, stany

uczuciowe związane z "ja" jako motywy.

13. Od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby: u źródeł motywacji egocentrycznej, dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska.

14.Rozwój emocjonalny i motywacji: tło rozwojowe, rozwój jako rezultat zmiany komponentów emocji i motywacji, specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia, ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji.

Literatura:

Literatura

Literatura obowiązkowa:

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.

Pomocnicza:

1. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

2. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

3. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

4. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka.

5. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych

Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii

Rozumie wage procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania

Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji

Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)