Psychologia ogólna- procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PO-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna- procesy poznawcze |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W03 K_W09 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu psychologii poznawczej, zapoznanie z wypracowanym przez nią podejściem badawczym i sposobem opisywania procesów psychicznych. Ukazane zostaną także ograniczenia i kontrowersje wokół tego nurtu psychologii oraz perspektywy i możliwości jakie otwiera przed psychologią jako nauką empiryczną. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zasad prowadzenia badań naukowych w psychologii Efekty kształcenia: postawa - ukształtowanie empirycznego podejścia do psychologii; kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia poznawcza |
Pełny opis: |
(Wykłady) Metody oceny: Egzamin pisemny (pytania testowe i/lub otwarte). Obowiązuje materiał przedstawiany na wykładach oraz wskazana lektura. Zalecana jest obecność na wykładach i korzystanie z materiałów umieszczonych w e-learningu. Treści programowe: 1. Historia badań nad pamięcią. 2. Metody badania pamięci. Wykorzystanie teoria detekcji sygnału w badaniu pamięci. 3-4. Teorie systemów pamięci a teorie procesów. Poziomy przetwarzania według Craika i Lockharta. 5. Pamięć operacyjna. 6. Pamięć i poznanie utajone. 7. Pamięć autobiograficzna. 8. Metapamięć. Monitorowanie źródła informacji. 9. Teorie schematów. Koncepcja pamięci dynamicznej R. Schanka. 10. Sądy i podejmowanie decyzji. 11. Myślenie: wnioskowanie i błędy wnioskowania, spór o racjonalność myślenia człowieka. 12. Rozwiązywanie problemów. Rozumowanie dedukcyjne. 13-14. Zastosowania psychologii poznawczej w psychologii klinicznej. 15. Podsumowanie - kierunki rozwoju psychologii poznawczej. (Ćwiczenia) Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (nie więcej niż 2 nieobecności) oraz znajomość wskazanej lektury i zagadnień omawianych na zajęciach (sprawdziany) oraz wykazanie się umiejętnością rozumienia tekstów naukowych prezentująych eksperymenty z psychologii poznawczej. Treści programowe 1. Klasyczne badania pamięci. Krzywe uczenia się. 2. Procedury badawcze teorii detekcji sygnałów. Teorie "wysokich progów". 3. Metody badania zakresu pamięci krótkotrwałej. Pamięć robocza w pracach A. Baddeley'a. 4. Uczenie się mimowolne na przykładzie uczenie się tzw. "sztucznej gramatyki". 5. Monitorowanie źródła informacji w ujęciu M. Johnson. Badania "fałszywych wspomnień". Procedura DRM. 6. Metapamięć: trafność sądów o wyuczeniu. Efekt generowania i efekt odnoszenia do siebie. 7. Skale badania pamięci w praktyce klinicznej. 8. Badanie przebiegu procesów rozwiązywania problemów - analiza protokołów werbalnych. . |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wykład Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006. Ćwiczenia Schacter D. L. Siedem grzechów pamięci. Warszawa, PIW, 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Czerniawska E. (red.) Pamięć: zjawiska zwykła i niezwykłe. Warszawa: WSiP, 2005. 2.Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. Procesy poznawcze. W: J. Srelau, D. Doliński, red. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, 2008, Tom 1, Rozdział. 6. 3. Hankała A. Wybiórczość ludzkiej pamięci. Warszawa: Wyd. UW, 2001. 4. Jagodzińska M. Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: GWP, 2003. 5. Jagodzińska, M. Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion, 2008. 6. Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP, 2005. 7. Nęcka E. Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP, 2001. 8. Niedźwieńska A. Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wyd. UJ, 2004. 9. Orzechowski, J., Piotrowski K. T., Balas R., Stettner Z. Pamięć robocza. Warszawa: Academica, 2009. 10. Sternberg RJ.: Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze psychologii poznawczej; charakteryzuje procesy poznawcze i wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne. Umiejętności - student dobiera odpowiednie metody badania procesów poznawczych; potrafi zinterpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła, które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. Kompetencje - dąży do rzetelnego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych, zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, jak również ma świadomość ograniczeń badawczych psychologii poznawczej. ECTS: udział w wykładzie: 8 udział w ćwiczeniach: 8 przygotowanie do zajęć i lektura: 30 przygotowanie do egzaminu: 90 przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 14 Suma godzin: 150 [150:30=5] LICZBA ECTS: 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.