Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna- procesy poznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-PO-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna- procesy poznawcze
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W03

K_W09

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu psychologii poznawczej, zapoznanie z wypracowanym przez nią podejściem badawczym i sposobem opisywania procesów psychicznych. Ukazane zostaną także ograniczenia i kontrowersje wokół tego nurtu psychologii oraz perspektywy i możliwości jakie otwiera przed psychologią jako nauką empiryczną.

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zasad prowadzenia badań naukowych w psychologii

Efekty kształcenia: postawa - ukształtowanie empirycznego podejścia do psychologii; kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia poznawcza

Pełny opis:

(Wykłady)

Metody oceny: Egzamin pisemny (pytania testowe i/lub otwarte). Obowiązuje materiał przedstawiany na wykładach oraz wskazana lektura. Zalecana jest obecność na wykładach i korzystanie z materiałów umieszczonych w e-learningu.

Treści programowe:

1. Historia badań nad pamięcią.

2. Metody badania pamięci. Wykorzystanie teoria detekcji sygnału w badaniu pamięci.

3-4. Teorie systemów pamięci a teorie procesów. Poziomy przetwarzania według Craika i Lockharta.

5. Pamięć operacyjna.

6. Pamięć i poznanie utajone.

7. Pamięć autobiograficzna.

8. Metapamięć. Monitorowanie źródła informacji.

9. Teorie schematów. Koncepcja pamięci dynamicznej R. Schanka.

10. Sądy i podejmowanie decyzji.

11. Myślenie: wnioskowanie i błędy wnioskowania, spór o racjonalność myślenia człowieka.

12. Rozwiązywanie problemów. Rozumowanie dedukcyjne.

13-14. Zastosowania psychologii poznawczej w psychologii klinicznej.

15. Podsumowanie - kierunki rozwoju psychologii poznawczej.

(Ćwiczenia)

Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (nie więcej niż 2 nieobecności) oraz znajomość wskazanej lektury i zagadnień omawianych na zajęciach (sprawdziany) oraz wykazanie się umiejętnością rozumienia tekstów naukowych prezentująych eksperymenty z psychologii poznawczej.

Treści programowe

1. Klasyczne badania pamięci. Krzywe uczenia się.

2. Procedury badawcze teorii detekcji sygnałów. Teorie "wysokich progów".

3. Metody badania zakresu pamięci krótkotrwałej. Pamięć robocza w pracach A. Baddeley'a.

4. Uczenie się mimowolne na przykładzie uczenie się tzw. "sztucznej gramatyki".

5. Monitorowanie źródła informacji w ujęciu M. Johnson. Badania "fałszywych wspomnień". Procedura DRM.

6. Metapamięć: trafność sądów o wyuczeniu.

Efekt generowania i efekt odnoszenia do siebie.

7. Skale badania pamięci w praktyce klinicznej.

8. Badanie przebiegu procesów rozwiązywania problemów - analiza protokołów werbalnych.

.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wykład

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.

Ćwiczenia

Schacter D. L. Siedem grzechów pamięci. Warszawa, PIW, 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. Czerniawska E. (red.) Pamięć: zjawiska zwykła i niezwykłe. Warszawa: WSiP, 2005.

2.Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. Procesy poznawcze. W: J. Srelau, D. Doliński, red. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, 2008, Tom 1, Rozdział. 6.

3. Hankała A. Wybiórczość ludzkiej pamięci. Warszawa: Wyd. UW, 2001.

4. Jagodzińska M. Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: GWP, 2003.

5. Jagodzińska, M. Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion, 2008.

6. Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP, 2005.

7. Nęcka E. Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP, 2001.

8. Niedźwieńska A. Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wyd. UJ, 2004.

9. Orzechowski, J., Piotrowski K. T., Balas R., Stettner Z. Pamięć robocza. Warszawa: Academica, 2009.

10. Sternberg RJ.: Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze psychologii poznawczej; charakteryzuje procesy poznawcze i wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne.

Umiejętności - student dobiera odpowiednie metody badania procesów poznawczych; potrafi zinterpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła, które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności.

Kompetencje - dąży do rzetelnego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych, zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, jak również ma świadomość ograniczeń badawczych psychologii poznawczej.

ECTS:

udział w wykładzie: 8

udział w ćwiczeniach: 8

przygotowanie do zajęć i lektura: 30

przygotowanie do egzaminu: 90

przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 14

Suma godzin: 150 [150:30=5]

LICZBA ECTS: 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)