Psychologia wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04,PS_W09, PS_U04 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2. Mechanizmy wpływu wychowawczego. 3. Kary i nagrody w wychowaniu (posłuszeństwo). 4. Wyznaczniki skuteczności nagród i kar. 5. Dostarczanie wzorców (naśladowanie i modelowanie). 6. Przyswajanie wartości i norm (internalizacja). 7. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych. 8. Sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego. 9. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka. 10. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich. 11. Style kierowania klasą szkolną i wyznaczniki ich skuteczności. 12. Uwarunkowania błędów nauczycieli, typologia błędów nauczycieli. 13. Rola nastawień i stereotypów. 14. Uczeń w środowisku szkolnym i rodzinnym (uwarunkowania pracy umysłowej, powodzenia i niepowodzenia w uczeniu się). 15. Diagnoza i kształtowanie zainteresowań. 16. Podsumowanie problematyki. Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury. |
Literatura: |
1) Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2) Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 3) Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4) Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania - rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego - zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych - opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety - wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka - wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności - rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela - wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka Umiejętności - wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania Kompetencje - szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców ECTS: udział w wykładzie - 48 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry) konsultacje - 15 przygotowanie do egzaminu - 30 (kolokwium połówkowe i końcowy egzamin) SUMA GODZIN 193 LICZBA ECTS - 8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu. Wiedza: - na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości. - na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie "efekty kształcenia"). Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. - na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. - na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym). na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. Kompetencje (postawy): Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z kolokwium połówkowego (po semestrze zimowym) 2. ocena z egzaminu końcowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.