Trening obrazu siebie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-TO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Trening obrazu siebie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04;PS_W07;PS_U03; PS_K07 |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest pogłębienie refleksji uczestników nad sobą, poszerzenie świadomości na temat obrazu własnej osoby i analiza poczucia własnej wartości. |
Pełny opis: |
Celem warsztatu jest pogłębienie refleksji uczestników nad sobą, poszerzenie świadomości na temat obrazu własnej osoby i analiza poczucia własnej wartości. Tematy 1. Filozofia poczucia własnej wartości, wizerunek poczucia własnej wartości 2. Trening uczenia się poczucia własnej wartości (podnoszenie samooceny) i akceptacji siebie: czynniki wpływające na poczucie własnej wartości, adekwatna ocena swoich mocnych i słabych stron. 3.Przekonania o sobie (trafność przekonań o sobie), weryfikacja przekonań na temat własnej wartości 4 Zniekształcenia myślowe (irracjonalne sposoby myślenia) wpływające na obniżenie poczucia własnej wartości, identyfikowanie zniekształceń w myśleniu; eliminowanie tzw. "wewnętrznego krytyka", samoobserwacja; zmiana sposobu oceniania siebie, pozytywne myślenie-powstrzymywanie negatywnych myśli, panowanie nad negatywnymi uczuciami 5. Radzenie sobie z błędami; umiejętne reagowanie na krytykę; wyznaczanie celów i planowanie. |
Literatura: |
Branden N.: 6 filarów poczucia własnej wartości; Ravy, Łódź 2003. Glenn R., Schiraldi Jak zwiększyć poczucie własnej wartości One Press 2007 Mika S.: ,0 różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa 1992. McKay M., Fanning P. Poczucie własnej wartości. Rebis, Poznań 2002. Wegscheider-Cruse S. Poczucie własnej wartości. GWP 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia Wiedza Wiedza na temat tego, czym jest obraz siebie i obraz ciała, jakie są uwarunkowania obrazu ciała oraz wiedza na temat różnych aspektów obrazu ciała takich, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność,wiedza na temat zaburzeń obrazu ciała. Umiejętności Trafna identyfikacja różnych aspektów funkcjonowania człowieka związanych z obrazem siebie i obrazem ciała, rozpoznawanie problemów z samooceną i zaburzeń obrazu ciała u osób w otoczeniu. Kompetencje Umiejętność podstawowej pomocy osobom przejawiającym problemy z samooceną i zaburzenia obrazu ciała. ECTS: - udział w ćwiczeniach (e-learning) - 8 - przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10 - przygotowanie do testu- 5 LICZBA ECTS – 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. ocena pracy studentów w grupie i podgrupach 2. test pisemny Kryteria oceniania Wiedza -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił bardzo sprawnie scharakteryzować zaburzenia obrazu ciała. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił dobrze scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił dość sprawnie scharakteryzować zaburzenia obrazu ciała. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z trudem, wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił, chociaż z trudnościami, scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił, chociaż z trudem, charakteryzować zaburzenia obrazu ciała. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, nie będzie potrafił scharakteryzować uwarunkowań obrazu ciała oraz różnych aspektów obrazu ciała takich, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto nie będzie potrafił scharakteryzować zaburzeń obrazu ciała. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo trafnie zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samoocena i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również bardzo sprawnie zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość trafnie zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samooceną i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również dość sprawnie zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z dużą trudnością, zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samooceną i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również, chociaż z dużą trudnością, zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił zidentyfikować różnych aspektów funkcjonowania człowieka związanych z samooceną i obrazem ciała i nie będzie potrafił rozpoznać zaburzeń obrazu ciała u osób w otoczeniu, nie będzie potrafił również zastosować testów szacujących obraz ciała i jego zaburzenia. Kompetencje --na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocene i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił bardzo poprawnie zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił dość poprawnie zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z trudem, udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił, chociaż z trudnościami, zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza nie będzie potrafił zastosować technik modyfikacji zaburzonego obrazu ciała. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone treningowi obrazu siebie i obrazu własnego ciała. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone treningowi obrazu siebie i obrazu własnego ciała. Przez obraz ciała należy rozumieć postrzeganie przez daną osobę swojego ciała pod kątem estetyki i atrakcyjności seksualnej, zaś obraz siebie jest pojęciem szerszym znaczeniowo i dotyczy poczucia tożsamości. |
|
Literatura: |
1. Brytek-Matera, A. (red.). (2008). Obraz ciała - obraz siebie : wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Warszawa: Difin. 2. Cash, T. F., Pruzinsky, T. (red.) (2002). Body Images: A Handbook of Theory, Research, and Clinical Practice. New York: Guilford Press. 3. Clairborn, J., Pedrick, C. (2007). Jak pokochac swój wygląd? Trening. Gliwice: Wydawnictwo Sensus Helion. 4. Głębocka, A. (2009). Niezadowolenie z wygladu a rozpaczliwa kontrola wagi, Kraków: Impuls. 5. Izydorczyk, B. (2017). Psychoterapia zaburzeń obrazu ciała w anoreksji i bulimii psychicznej - podejście integracyjne (zastosowanie terapii psychodynamicznej i technik psychodramy). Psychoterapia, 1 (180), s. 5- 22. 6. Schiraldi, G.R. (2007). Jak zwiększyć poczucie własnej wartości? Trening. Gliwice: Sensus. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.