Wychowanie dziecka niepełnosprawnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-WDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie dziecka niepełnosprawnego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae56a1f3c535e4f8f9e7f053240164895%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe6334ac-5b56-429b-b1a8-b571d24abbae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_U07;PS_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładów w semestrze I i II jest pokazanie i uświadomienie różnych problemów wychowawczych wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności.Kolejnym celem wykładów jest zrozumienie potrzeb dziecka nabycie i rozwinięcie umiejętności pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Efekt kształcenia: umiejętność podejścia do wychowania dziecka niepełnosprawnego. Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu wychowania dziecka niepełnosprawnego. |
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych 2. Rodzina a wychowanie dziecka niepełnosprawnego 3. Istota i właściwości wychowania. 4. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego: Samodzielność Odporność emocjonalna Optymizm Samoakceptacja 5. Umiejętności funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego 6. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 7. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych. 8. Podstawowe założenia 9. Stadia doznawania niepełnosprawności 10.Stadium uświadomienia sobie swoich ograniczeń 11.Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością 12.Stadium przystosowania do niepełnosprawności 13.Wychowanie dzieci autystycznych 14.Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 15.Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy 16.Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka 17.Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych 18.Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. 19.Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wadą słuchu. 20.Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo 21.Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo 22.Kształtowanie psychicznej odporności dzieci niepełnosprawnych Metody oceny:Egzamin pisemny.Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach oraz podana lektura |
Literatura: |
Literatura. 1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008. 2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego.Warszawa 2009. 3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003. 4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych, Gdańsk 2003. 5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007. Bibliografia: 1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy,Warszawa,1989. 2. Dziak A., (red.) Aby dziecko było sprawne, Warszawa " PZWL, 1993. 3. Dykcik W. (red.) Autyzm. Kontrowersje i wyzwania. Poznań "1999. 4. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym,Warszawa,WSiP,1995. 6. Goralówna M., Hołyńska B. Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu,Warszawa,PZWL,1984. 7. Jaklewicz H.. Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk, Gdańskie Wyd.Ped.,1993. 8. Korzon A. Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu, Katowice, Infograf, 1993 9. Zamkowska A. Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004. 10. Ferenz K., Kozioł E., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. Kościelska M.,Oblicza upośledzenia,Warszawa1995. 11.Wyczesany J., Kształcenie zintegrowane dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych,Kraków 2002. 12.Obuchowska I. (red.) , Dziecko niepełnosprawne w rodzinie,Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W01, W07,W08,W10,W12,W13,W14. Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują.Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu,kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi. Umiejętności: U04,U07,U10,U12. Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych.Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej.Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne. Kompetencje społeczne: K01,K05,K06. Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami.Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian.Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w wykładach oraz zaliczenie jednej wybranej lektury w każdym semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae56a1f3c535e4f8f9e7f053240164895%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe6334ac-5b56-429b-b1a8-b571d24abbae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a653882380fa14c548cebe97efa888b41%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5749067-4a68-432d-925d-2efb2b13dcc2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładów w semestrze I i II jest pokazanie i uświadomienie różnych problemów wychowawczych wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności.Kolejnym celem wykładów jest zrozumienie potrzeb dziecka nabycie i rozwinięcie umiejętności pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Efekt kształcenia: umiejętność podejścia do wychowania dziecka niepełnosprawnego. Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu wychowania dziecka niepełnosprawnego. |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych 2. Rodzina a wychowanie dziecka niepełnosprawnego 3. Istota i właściwości wychowania. 4. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego: Samodzielność Odporność emocjonalna Optymizm Samoakceptacja 5. Umiejętności funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego 6. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 7. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych. 8. Podstawowe założenia 9. Stadia doznawania niepełnosprawności 10.Stadium uświadomienia sobie swoich ograniczeń 11.Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością 12.Stadium przystosowania do niepełnosprawności 13.Wychowanie dzieci autystycznych 14.Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 15.Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy 16.Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka 17.Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych 18.Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. 19.Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wadą słuchu. 20.Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo 21.Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo 22.Kształtowanie psychicznej odporności dzieci niepełnosprawnych Metody oceny:Egzamin pisemny.Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach oraz podana lektura |
|
Literatura: |
Literatura. 1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008. 2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego.Warszawa 2009. 3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003. 4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych, Gdańsk 2003. 5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auBJ7Etm5ZqF-G-A27IuKkH6hJwmlXGk42osJaaA2rSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=eeadb4cf-8d2d-48d8-8052-82f7859792df&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładów w semestrze I i II jest pokazanie i uświadomienie różnych problemów wychowawczych wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności.Kolejnym celem wykładów jest zrozumienie potrzeb dziecka nabycie i rozwinięcie umiejętności pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Efekt kształcenia: umiejętność podejścia do wychowania dziecka niepełnosprawnego. Wymagania wstępne: Wiedza z zakresu wychowania dziecka niepełnosprawnego. |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych 2. Rodzina a wychowanie dziecka niepełnosprawnego 3. Istota i właściwości wychowania. 4. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego: Samodzielność Odporność emocjonalna Optymizm Samoakceptacja 5. Umiejętności funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego 6. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 7. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych. 8. Podstawowe założenia 9. Stadia doznawania niepełnosprawności 10.Stadium uświadomienia sobie swoich ograniczeń 11.Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością 12.Stadium przystosowania do niepełnosprawności 13.Wychowanie dzieci autystycznych 14.Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 15.Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy 16.Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka 17.Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych 18.Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. 19.Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wadą słuchu. 20.Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo 21.Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo 22.Kształtowanie psychicznej odporności dzieci niepełnosprawnych Metody oceny:Egzamin pisemny.Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach oraz podana lektura |
|
Literatura: |
Literatura. 1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008. 2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego.Warszawa 2009. 3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003. 4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych, Gdańsk 2003. 5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak Kod MS Teams (2021/22): xuoccn9 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.