Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-WP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_K_W01. PS_PS_K_W02, |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. Wymagania wstępne: obecność na zajęciach : |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:cz. 1. 1) Wprowadzenie w tematykę kształcenia psychologii i motywację wyboru zawodu psychologa 2) Przedmiot psychologii przednaukowej. 3) Przedmiot psychologii naukowej. 4) Przedmiot psychologii nienaukowej. 5) Metody psychologii przednaukowej i naukowej. 6) Metody psychologii nienaukowej. 7) Główne kierunki psychologii: strukturalizm, behawioryzm, funkcjonalizm, psychoanaliza, kognitywizm. 8) Działy współczesnej psychologii teoretycznej i stosowanej. 9) Człowiek jako organizm biologiczny, cz. 1: układ nerwowy, kostno-stawowy. 10) Człowiek jako organizm biologiczny, cz. 2: uład sercowo-naczyniowy i hormonalny. 11) Zmysły i percepcja, cz. 1: układ wzrokowy i słuchowy. 12) Zmysły i percepcja, cz. 2: układ węchowy i smakowy. 13) Sytuacja psychologiczna człowieka głuchociemnego i kompensacja zmysłowa. 14) Umysłowy poziom poznania, cz. 1: pamięć krótkotrwała. 15) Umysłowy poziom poznania, cz. 1: pamięć długotrwała. Treści merytoryczne: cz. 2. 16) Zdolności i inteligencja, cz. 1: Teoria Spearmana, Thorstone'a, Vernona, Cattella, Guilforda. 17) Zdolności i inteligencja, cz. 2: TeoriaSternberga. 18) Formułą Ilorazu Inteligencji i Test Wechslera 19) Procesy emocjonalne, cz. 1: źródła emocji,ekspresja emocjonalna. 20) Procesy emocjonalne, cz. 2: Emocje a działanie, pomiar emocji. 21) Procesy motywacyjne, cz.1: Proces motywacyjny i jego składowe. 22) Procesy motywacyjne, cz. 2: Motywacja a działanie. Dwa prawa Yerkesa-Dodsona. 23) Osobowość i jej funkcje regulacyjne. 24) Temperament i jego funkcje regulacyjne. 25) Człowiek jako istota społeczna, cz. 1: Psychologia tłumu. 26) Człowiek jako istota społeczna, cz. 2: Psychologia grupy zadaniowej. 27) Człowiek i środowisko: Psychologia ekologiczna. 28) Człowiek w sytuacji stresu. 29) Psychologia rozwoju człowieka: okresy i fazy rozwoju człowieka. 30) Repetytorium. Metody oceny: egzamin pisemny |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP. Literatura pomocnicza: 1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW. 5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin. 6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP. 9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA. 10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opanowanie podstawowych pojęć i słownictwa psychologicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: • kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r., Kryteria oceny: • kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów. Skala ocen: dst.: 80- punktów, dst+: 81-90 punktów, db: 91-110 punktów, db+: 111-130 punktów, bdb: 131-150 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.