Wybrane problemy poprawności językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-F-FW-II-1-WPrPoJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy poprawności językowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=30332 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FW2_W01 FW2_W07 FW2_U07 FW2_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest jednym z elementów przygotowania studentów do wypełniania w przyszłości obowiązków zawodowych tłumacza i nauczyciela języka polskiego jako obcego. Założone cele będą realizowane metodą podawczą i w toku ćwiczeń wystawianych na platformie Moodle. |
Pełny opis: |
Znaczna część studentów podejmujących studia italianistyczne wiąże swoje plany zawodowe z działalnością translatorską. Z tego powodu znajomość zasad poprawnego formułowania tekstów w języku polskim jest dla nich ważnym elementem budowania warsztatu tłumacza, ten zaś przyczynia się do spełniania stawianych filologom wymogów samodzielności intelektualnej, dojrzałości i odpowiedzialności. Moduł translatorski studiów przygotowuje do podjęcia pracy w zakresie pisemnego i ustnego tłumaczenia specjalistycznego oraz literackiego w biurach tłumaczeń, kancelariach prawniczych, sądach, instytucjach administracji państwowej oraz firmach prywatnych. Umiejętność budowania poprawnej wypowiedzi w języku polskim jest zatem wymogiem warunkującym przyszły sukces zawodowy. Znajomość zasad poprawności językowej i umiejętność budowania poprawnych tekstów w języku polskim jest ważnym elementem przygotowania do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego dla cudzoziemców. W toku zajęć studenci będą zdobywać wiedzę i sprawdzać stopień jej opanowania w ćwiczeniach praktycznych. |
Literatura: |
A. Hącia, Język polski. 365 ćwiczeń z gramatyki, Warszawa 2007. A. Hącia, B. Pędzich, Język polski. 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy. Ortografia, interpunkcja, wymowa, Warszawa 2007. M. B. Majewska, Homonimy w tekstach, Prace Filologiczne t. LIII, 2007, s. 365 - 371. B. Pędzich, Język polski. 365 ćwiczeń ze słownictwa, Warszawa 2007. Ćwiczenia ze stylistyki, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010. Nowe formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014. S. Schmidt, Kompetencja komunikacyjna Niemców w polskich aktach grzeczności językowej. Perspektywa glottodydaktyczna, Pułtusk 2004. S. K. Schmidt USJK, Św. Urszula Ledóchowska Polka i Europejka. Językowy wymiar osobowości, Warszawa 2011. Wokół homonimii międzyjęzykowej, red. M.B. Majewska, Warszawa 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna w pogłębionym stopniu terminologię, metodologię i teorie wykorzystywane w badaniach nad językiem zarówno w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym. Student zna zasady posługiwania się poprawną polszczyzną i rozumie rolę poprawności językowej w pracy filologa. Student ma umiejętność jasnego i poprawnego formułowania myśli, budowania argumentacji, którą̨ potrafi ująć w przypisane do dyskursu naukowego formy pisemne w języku polskim lub obcym; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Student jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student zna w pogłębionym stopniu terminologię, metodologię i teorie wykorzystywane w badaniach nad językiem zarówno w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym. Student bardzo dobrze zna zasady posługiwania się poprawną polszczyzną i rozumie rolę poprawności językowej w pracy filologa. Student ma bardzo dobrą umiejętność jasnego i poprawnego formułowania myśli, budowania argumentacji, którą̨ potrafi ująć w przypisane do dyskursu naukowego formy pisemne w języku polskim lub obcym; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Student jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa. Na ocenę dobrą student zna w terminologię, metodologię i teorie wykorzystywane w badaniach nad językiem zarówno w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym. Student dobrze zna zasady posługiwania się poprawną polszczyzną i rozumie rolę poprawności językowej w pracy filologa. Student ma dobrą umiejętność jasnego i poprawnego formułowania myśli, budowania argumentacji, którą̨ potrafi ująć w przypisane do dyskursu naukowego formy pisemne w języku polskim lub obcym; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Student jest gotów do rozpoznawania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa. Na ocenę dostateczną student zna terminologię, metodologię i teorie wykorzystywane w badaniach nad językiem zarówno w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym. Student dostatecznie zna zasady posługiwania się poprawną polszczyzną i rozumie rolę poprawności językowej w pracy filologa. Student ma dostateczną umiejętność jasnego i poprawnego formułowania myśli, budowania argumentacji, którą̨ potrafi ująć w przypisane do dyskursu naukowego formy pisemne w języku polskim lub obcym; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Student jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Majewska, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 punkty ECTS 1 punkt udział w zajęciach 1 punkt prace 1 punkt ćwiczenia na platformie Moodle |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Majewska, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Majewska, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.