Komunikacja interpersonalna i medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-F-FW-II-2-KomIiM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna i medialna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FW2_W06 FW2_U07 FW2_U09 FW2_K05 |
Wymagania wstępne: | Wiedza na temat komunikacji językowej z zakresu studiów filologicznych pierwszego stopnia, a w szczególności znajomość teorii aktów mowy. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie rozumienia języka jako narzędzia komunikacji oraz zdobycie praktycznych umiejętności pomagających ulepszyć porozumiewanie się w warunkach pracy w szkole, w mediach i w biznesie. Studenci będą poznawać różnorodne teorie dialogu w ujęciu filozofii, psychologii, socjologii i lingwistyki. Będziemy także wspólnie analizować konkretne sytuacje komunikacyjne oraz uczyć się metod rozwiązywania konfliktów. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego 2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner) 3. Komunikacja werbalna a niewerbalna 4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji) 5. Strategie aktywnego słuchania 6. Zasady skutecznego porozumiewania się 7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji 8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga) 9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły 10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych 11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych 12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic 13. Komunikacja w biznesie |
Literatura: |
Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań. Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków. Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań. Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa. Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa. Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz. Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków. Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa. Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: zna złożone zasady komunikacji interpersonalnej i medialnej, zdając sobie sprawę ze szczególnej odpowiedzialności za słowo w pracy filologa; umie jasno wyrażać „komunikaty ja” w relacjach międzyludzkich zarówno w kontaktach zawodowych, jak i osobistych; potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne zachowania komunikacyjne w ujęciu przyswojonych teorii; ma pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk związanych z komunikowaniem się w społeczeństwie, zróżnicowaniem sposobów ujawniania siebie w komunikacji, a także potrafi ocenić skuteczność komunikacyjną w mediach i w pracy filologa z zastosowaniem nowej wiedzy; jest gotów do aktywnego udziału w życiu społecznym przez rozwijanie dobrych relacji międzyosobowych oraz widzi potrzebę nieustannej pracy własnej w tym kierunku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą będą się składać: 1. Obecność studenta na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione); 2. Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykazanie się znajomością tekstów, udział w scenkach dialogowych); 3. Przygotowanie jednego z omawianych tekstów na wskazane zajęcia - umiejętność zreferowania go i postawienia problemów do dyskusji w grupie; 4. Ocena z kolokwium zaliczeniowego (zagadnienia teoretyczne oraz scenariusze postępowania w konkretnych sytuacji komunikacyjnych) • na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące każdy z nich, z łatwością konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej; • na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące większość z nich, z nielicznymi usterkami konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej; • na ocenę dostateczną: student objaśnia niektóre z wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, jest w stanie podać kilka przykładów zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujących większość z nich, z trudem konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: 30 h - udział w zajęciach; 20 h - przygotowanie do zajęć; 10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego; Łącznie 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: 30 h - udział w zajęciach; 20 h - przygotowanie do zajęć; 10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego; Łącznie 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.