Historia literatury łacińskiej - okres republiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-HisLitLIR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury łacińskiej - okres republiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W02 FK1_U01 FK1_U06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza nt. języka łacińskiego zdobyta w pierwszym semestrze studiów |
Pełny opis: |
Ogólny zakres tematów (plus indywidualny wkład wykładowcy): 1. Rozwój polityczno-społeczny Rzymu i rozwój języka łacińskiego. Pojęcie literatury łacińskiej i rzymskiej. 2. Początki twórczości w języku łacińskim (pieśni kultowe, rolnicze, prawo XII tablic, Annales pontifum,commentarii atellana, Appiusz Klaudiusz, Gnejusz Flaviusz.. Wiersz saturnijski. 3 Początki dramatu (Liwiusz Andronikus, Gnejusz Newiusz, ). Pojęcia: fabula praetexta, palliata, togata. Biogramy Plauta i Terencjusza. 4. Plaut - twórczość: treść komedii, kompozycja, artyzm. 5. Terencjusz - twórczość: treść komedii, kompozycja i artyzm 6 Pisarstwo historyczne epoki archaicznej (F. Pictor,L. C. Alimentus,P.C. Scipio Africanus, M.P. Cato). O gospodarstwie rolnym Katona- najstarsze zachowane prozatorskie dzieło w języku łacińskim. 7. Publicystyka, retoryka, gramatyka i filologia w Rzymie do końca II w. p.n.e. 8. Poemat filozoficzny Lukrecjusza - nurt epicki w poezji rzymskiej 9. Poetae Novi: P. V. Cato,C.L. Calvus,C.H.Cinna,G. V. Catullus. Skąd wzięła się nazwa "neoterycy". 10. Poezja Katullusa. 11. Późniejsza twórczość sceniczna. Mim: Laberiusz i Publiusz Syrus.. 12. M.T..Warron - największy rzymski uczony 13. Cyceron i epoka cycerońska (oratorstwo i teoria retoryki). 14. Pisarstwo historyczne epoki cycerońskiej: Cezar i Nepos.. 15. Koniec republiki - przemiany polityczne i społeczne oraz ich odzwierciedlenie w literaturze rzymskiej (Salustiusz - hellenistyczna monografia w Rzymie) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada uporzadkowaną wiedzę na temat zabytków literatury łacińskiej epoki archaicznej, potrafi omówić początki twórczości w epoce królewskiej i republiki. Zdaje sobie sprawę z zależności literackich i intelektualnych łączących literaturę rzymską z kulturą etruską oraz z hellenizacji literatury rzymskiej. Dostrzega uwarunkowania polityczno-społeczne rozwoju publicystyki, retoryki i historiografii. Poprawnie charakteryzuje twórczość dramatyczną, w tym komediową (zna podstawowe pojęcia dramatu rzymskiego: atellana, fabula praetexta, palliata, togata) oraz rozwój satyry jako swoistego gatunku literatury rzymskiej. Zdaje sobie sprawe ze znaczenia kształcenia retorycznego, a także filozoficznego dla charakteru literatury okresu republiki. Wykazuje zrozumienie dla twórczości "poetów nowych" (Katullus), Lukrecjusza, Cycerona Rozumie różnice w zakresie piśmiennictwa historycznego i biografistyki (Cezar,Salustiusz, Nepos) Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne, pozwalajace na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzglednieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opiszachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu archaicznego i republiki dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedze merytoryczna i umiejetnosci metodologiczne pozwalajace na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiajacych koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach + opcjonalne prace pisemne (30%), egzamin ustny (70 %) Na ocenę bdb student musi wykazać się wiedzą opisaną we wszystkich efektach kształcenia opisanych dla przedmiotu a zwłaszcza dostrzegać uwarunkowania historyczno-literackie w powiązaniu z historyczno-społecznymi oraz wykazać się umiejętnościami analitycznymi. na ocenę dobrą student powinien wykazać się wiedzą podobną jak na bdb, jednak bez np. wysokich umiejętności analizy (FK1_U03), może też wykazywać drobne uchybienia w terminologii (F1_W06 ). na ocenę dostateczną student musi wykazać się realizacją dwóch efektów kształcenia z każdego zakresu: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Mniejszy zakres realizacji przypisanych do przedmiotu EK skutkuje oceną niedostateczną. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład w ramach kontaktu bezpośredniego z wykładowcą - 30 godz, konsultacje 5 godz. Praca własna studenta 20-40 godzin w sumie - 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1,5 ECTS - przyswojenie wykładu metodami aktywizującymi 1,5 ECTS - praca własna studenta, lektury i opracowania |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs literatury łacińskiej okresu republiki z uwzględnieniem dostępnych danych podręcznikowych z zakresu oraz indywidualnego opracowania tematów przez wykładowcę na podstawie materiałów własnych (materiały m.in. z Corpus Christi College Oxford oraz Princeton USA) |
|
Pełny opis: |
Kurs literatury łacińskiej epoki republiki uwzględniający zarówno tematykę ogólna przypisaną do epoki, jak i różne próby jej analiz oraz interpretacji m.in za pomocą metod genologicznych. Wykorzystano m.in. prace Susan Morton Braund i Williama Fitzgeralda. Znaczny nacisk położono na analizę i interpretacje komedii (tłumaczenia Ewy Skwary) oraz rozwój retoryki (mowy Cycerona) i historiografii. Do wykładu włączane są fragmenty dzieł w oryginale celem egzemplifikacji. |
|
Literatura: |
jak w opisie głównym plus materiały własne wykładowcy, udostępniane studentom w formie skanów streszczeń (dotyczy zwłaszcza opracowań zagranicznych) |
|
Wymagania wstępne: |
W tym semestrze zaplanowano całościowe nie tylko omówienie twórczości Cycerona, ale i lekturę wszystkich rodzajów jego twórczości, ponadto zwrócenie uwagi na wyjątkowość okresu życia słynnego mówcy i literata. Jednak, wzorem Kazimierza Kumanieckiego, ważne będzie także ukazanie skutków twórczości Cycerona dla kolejnej epoki - augustowskiej . Postać Cycerona - łącznika między epokami, zostanie zatem także przywołana ponownie na początku kolejnego kursu omawiana literatury łacińskiej i z wprowadzeniem pojęcia cyceronianizmu , które aktualne jest aż po wiek XX. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1,5 ECTS - przyswojenie wykładu metodami aktywizującymi 1,5 ECTS - praca własna studenta, lektury i opracowania |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs literatury łacińskiej okresu republiki z uwzględnieniem dostępnych danych podręcznikowych z zakresu oraz indywidualnego opracowania tematów przez wykładowcę na podstawie materiałów własnych (materiały m.in. z Corpus Christi College Oxford oraz Princeton USA) |
|
Literatura: |
jak w opisie głównym plus materiały własne wykładowcy, udostępniane studentom w formie skanów streszczeń (dotyczy zwłaszcza opracowań zagranicznych) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.