Kultura starożytnej Grecji - źródła literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-KulStarGr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura starożytnej Grecji - źródła literackie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W04 FK1_U05 |
Wymagania wstępne: | Nd |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przybliżenie kontekstu kulturowo-społecznego zjawisk literackich takich jak tragedia czy historiografia okresu klasycznego, a co za tym idzie zmniejszenia szans na tzw. błąd ahistorycyzmu w interpretacji tekstu |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przybliżenie kontekstu kulturowo-społecznego zjawisk literackich takich jak tragedia czy historiografia okresu klasycznego, a co za tym idzie zmniejszenia szans na tzw. błąd ahistorycyzmu w interpretacji tekstu. Omawiane zagadnienia: 1. Uwarunkowania geograficzne, zasoby materialne świata greckiego 2. Kultura minojska i mykeńska 3. Narodziny cywilizacji polis 4. Sympozjon - biesiada arystokratyczna 5. Sport w kulturze starożytnych Greków 6. Sztuka grecka w okresie archaicznym i klasycznym 7. Oikos: struktura, obyczajowość, funkcjonowanie 8. Prawo i sądownictwo 9. Kultura militarna: falanga, strategia walk morskich, falanga macedońska 10. Religia polis 11. Kultura polityczna i struktura społeczna okresu hellenistycznego 12. Hellenistyczna sztuka grecka |
Literatura: |
W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011. R. Osborne Grecja klasyczna, 2010 L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Torun 2002. R. Chodkowski, Teatr grecki, Lublin 2004. J. Ciechanowicz, Cień Minotaura, Warszawa 1996. M.I. Finley, Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000. M. Grant, Mity rzymskie, Warszawa 1978. P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1997. A. G. Hamman, Życie codzienne pierwszych chrześcijan, Warszawa 1990. M.H. Hansen, Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999. J. G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003. W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994. J. Łanowski, Święte igrzyska olimpijskie, Poznań 2000. B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007. C. Reinsberg, Obyczaje seksualne starożytnych Greków, Gdynia 1998. D. Słapek, Sport i widowiska w świecie antycznym, Warszawa 2010. A. Swiderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974. P. Vidal-Naquet, Czarny łowca, Warszawa 1983 P. Veyne, Historia życia prywatnego. t. I Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 2005 (trzy pierwsze rozdziały: 1. Cesarstwo Rzymskie, P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008. M. Wecowski, Sympozjon, czyli wspólne picie, Warszawa 2011. L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje staroytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze badanego obszaru, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej. Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne, źródła rękopiśmienne etc.). Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posługuje się poprawną terminologią naukową. Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo, kulturo lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość. Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy (pytania otwarte i zamknięte) Szczegółowy opis wymagań: Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (zob. niżej). Ocena dostateczna WIEDZA: Student zna terminologię podstawową z zakresu kultury grecko-rzymskiej, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze antycznej, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. K. SPOŁECZNE: Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie może nieść wielokulturowość i wielonarodowość. Ocena dobra. Ocenę dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dostateczną, a ponadto spełnia następujące warunki. WIEDZA: Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo-, kulturo- lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posługuje się poprawną terminologią naukową. K. SPOŁECZNE: Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej. Ocena bardzo dobra. Ocenę b. dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto spełnia następujące warunki. WIEDZA: Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (np. Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym. K. SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przybliżenie kontekstu kulturowo-społecznego zjawisk literackich takich jak tragedia czy historiografia okresu klasycznego, a co za tym idzie zmniejszenia szans na tzw. błąd ahistorycyzmu w interpretacji tekstu |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przybliżenie kontekstu kulturowo-społecznego zjawisk literackich takich jak tragedia czy historiografia okresu klasycznego, a co za tym idzie zmniejszenia szans na tzw. błąd ahistorycyzmu w interpretacji tekstu. Omawiane zagadnienia: 1. Uwarunkowania geograficzne, zasoby materialne świata greckiego 2. Kultura minojska i mykeńska 3. Narodziny cywilizacji polis 4. Sympozjon - biesiada arystokratyczna 5. Sport w kulturze starożytnych Greków 6. Sztuka grecka w okresie archaicznym i klasycznym 7. Oikos: struktura, obyczajowość, funkcjonowanie 8. Prawo i sądownictwo 9. Kultura militarna: falanga, strategia walk morskich, falanga macedońska 10. Religia polis 11. Kultura polityczna i struktura społeczna okresu hellenistycznego 12. Hellenistyczna sztuka grecka |
|
Literatura: |
W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011. R. Osborne Grecja klasyczna, 2010 L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Torun 2002. R. Chodkowski, Teatr grecki, Lublin 2004. J. Ciechanowicz, Cień Minotaura, Warszawa 1996. M.I. Finley, Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000. M. Grant, Mity rzymskie, Warszawa 1978. P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1997. A. G. Hamman, Życie codzienne pierwszych chrześcijan, Warszawa 1990. M.H. Hansen, Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999. J. G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003. W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994. J. Łanowski, Święte igrzyska olimpijskie, Poznań 2000. B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007. C. Reinsberg, Obyczaje seksualne starożytnych Greków, Gdynia 1998. D. Słapek, Sport i widowiska w świecie antycznym, Warszawa 2010. A. Swiderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974. P. Vidal-Naquet, Czarny łowca, Warszawa 1983 P. Veyne, Historia życia prywatnego. t. I Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 2005 (trzy pierwsze rozdziały: 1. Cesarstwo Rzymskie, P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008. M. Wecowski, Sympozjon, czyli wspólne picie, Warszawa 2011. L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje staroytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.