Mitologia grecka i rzymska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-MirGreRzym |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mitologia grecka i rzymska |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Dyskusja podstawowych teorii mitu w zastosowaniu do mitologii Grecji i Rzymu, jak również posiadanej wiedzy o przedmiotowych mitologiach. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi teoriami mitu w zastosowaniu do mitologii Grecji i Rzymu, jak również uporządkowanie posiadanej wiedzy o przedmiotowych mitologiach. Prezentuje rónież w diachronicznym ujęciu historię refleksji mitoznawczej, |
Literatura: |
Hyginus: Fabulae P. Grimal Słownik mitologii greckiej R. Graves, Mity greckie, PIW 1968 Z. Kubiak Mitologi Greków i Rzymian, dowolne wydanie E. Csapo Theories of mythology, London 2005 I. Strensky Four theories of myth, 1986 A. Dundes Sacred Narrative, Berkeley 1992 C. Levi-Strauss Trójkąt kulinarny, Twórczość 28 (1972) nr 2 J. Cambell Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997 V. Propp Morfologia bajki, Warszawa 1976 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WG: Student zna podstawowe fakty mitologii tak grecko rzymskiej, jak porównawczej, orientuje się w filiacjach mitów, rozróżnia i poprawnie definiuje mity sensu stricto, mity literackie i mity filozoficzne, rozróżnia najważniejsze typy mitów, zna istotne cykle mityczne mitologii greckiej. Student zna i rozumie najważniejsze teorie mitu. Student zna najważniejsze źródła do poznania i rekonstrukcji mitologii greckiej, rozumie jej funkcjonowanie w kultowej i politycznej rzeczywistości klasycznych Aten. WK: Student dostrzega związki mitologii greckiej z mitologiami bliskowschodnimi i indoeuropejskimi. Potrafi dostrzec kulturowe znaczenie mitu. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia mitologii greckiej dla kultury europejskiej i ze znaczenia badań nad mitologią w rozwoju humanistyki. U: Student dysponuje aparatem pojęciowym i terminologią pozwalającymi na dokonanie samodzielnej analizy danej historii mitycznej, selekcję źródeł i opracowań dostosowaną do potrzeb aktualnego problemu badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił chociaż jednego wymogu przewidzianego dla oceny dostatecznej (1-3) Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: 1. FK_W: wykazuje podstawową orientację w mitologii greckiej (Mitologia Paradowskiego), potrafi wymienić najważniejsze cykle mityczne, a także wymienić i scharakteryzować najważniejsze stanowiska teoretyczne, wykazuje znajomość najważniejszych terminów mitograficznych. Ma świadomość wzajemnych relacji religii i mitu, kulturowego i kulturotwórczego znaczenia opowieści mitycznych. Rozróżnia mit sensu stricto i mity literackie czy filozoficzne, ma świadomość znaczenia i wartości mitu oraz wielkokulturowości w kulturze zachodniej. 2. FK_U: potrafi wskazać najważniejsze narzędzia pracy mitografa - leksykony mityczne, etc., poprawnie aplikuje terminy fachowe, posługuje się koherentnym i jasnym wywodem tak w piśmie jak i mowie. 3. FK_K: maświadomość ograniczeń własnej wiedzy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który w dodatku do spełnienia punktów 1-3: 1. FK_W: wykazuje znajomość mitologii greckiej wykraczającą poza poziom Parandowskiego (Grimal, Graves), zna stanowiska teoretyczne, ich przedstawicieli, i potrafi ilustrować owe stanowiska odniesieniami do aktualnych mitów, zna większe cykle mityczne, typy mitów, a także potrafi wskazać stałe elementy tych ostatnich. Ma świadomość zależności między mitami greckimi a mitami kultur niegreckich i potrafi wskazać stosowne przykłady. Zna terminologię fachową i ważniejsze pojęcia mitoznawstwa oraz jego powiązania z kulturoznawstwem i antropologią. 2. FK_U: bez trudności posługuje się aparatem pojęciowym z dziedziny mitoznawstwa, a także narzędziami pomocniczymi właściwymi dla tej dyscypliny badawczej. Konstruowany przezeń wywód nosi znamiona samodzielności i zdolności krytycznych, charakteryzuje go spójność logiczna i tematyczna, a także poprawność formalna. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który poza spełnieniem wymogów określonych dla oceny dobrej: 1. FK_W: wykazuje znajomość teorii nieujętych w curriculum, mitów rzadkich i nietypowych, subtelniejszych zależności pomiędzy cyklami mitycznymi lub poszczególnymi narracjami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin zajęć w kontakcie bezpośrednim 20 godzin lektura tekstów, praca na materiałach cyfrowych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Dyskusja podstawowych teorii mitu w zastosowaniu do mitologii Grecji i Rzymu, jak również posiadanej wiedzy o przedmiotowych mitologiach. |
|
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi teoriami mitu w zastosowaniu do mitologii Grecji i Rzymu, jak również uporządkowanie posiadanej wiedzy o przedmiotowych mitologiach. Prezentuje rónież w diachronicznym ujęciu historię refleksjimitoznawczej, |
|
Literatura: |
Hyginus: Fabulae P. Grimal Słownik mitologii greckiej R. Graves, Mity greckie, PIW 1968 Z. Kubiak Mitologi Greków i Rzymian, dowolne wydanie E. Csapo Theories of mythology, London 2005 I. Strensky Four theories of myth, 1986 A. Dundes Sacred Narrative, Berkeley 1992 C. Levi-Strauss Trójkąt kulinarny, Twórczość 28 (1972) nr 2 J. Cambell Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997 V. Propp Morfologia bajki, Warszawa 1976 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.