Metodyka nauczania języka łacińskiego, greckiego i kultury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-MetNJezŁ-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języka łacińskiego, greckiego i kultury antycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia KN1_W04 KN1_W05 KN1_W06 KN1_W07 KN1_W08 KN1_W09 KN1_W12 KN1_W13 KN1_W14 KN1_U02 KN1_U03 KN1_U04 KN1_U05 KN1_U06 KN1_U07 KN1_U08 KN1_U09 KN1_K02 KN1_K03 KN1_K04 KN1_K05 KN1_K06 KN1_K07 KN1_K08 F1_W17, F1_W18, F1_U14 , F1_U15, F1_K02, F1_K05 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zasadami metodyki i podstawowymi metodami prowadzenia w szkole zajęć z j.łacińskiego, greckiego i kultury antycznej |
Pełny opis: |
Student pozna cele, zakres, strukturę kształcenia klasycznego zawartą w Podstawie programowej, podręcznikowe modele kształcenia językowego, odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia, cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych, analizy tekstu literackiego i tekstu kultury, podstawowe modele lekcji, formę scenariusza lekcji, kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów różnych etapów edukacyjnych, ewaluację pracy nauczyciela łacinnika, grecysty, nauczyciela kultury antycznej, możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka łacińskiego oraz języka greckiego i kultury antycznej. |
Literatura: |
1. G.D. Fenstermacher, J.F. Soltis, Style nauczania, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 2000. 2. L.Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1996. 3. Z. A. Kłakówna, Przymus i wolnosc. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003. 4. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002. 5. M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994. 6. K. Ochman, Nauczanie łaciny – immersja czy gramatyka?, „Języki Obce w szkole” 3/2014, s. 54-58. 7. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina, tłum. A. Arndt, Poznań 2013. 8. J. Polakowski, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym, Kraków 1980. 9. J. Puzynina, A. Mikołajczuk (red.), Nauka o języku w zreformowanej szkole, Warszawa 2000. 10. B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, przeł. K. Pankowska, E. Nerwińska, Warszawa 1997. 11. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005. 12. B. Gaj, Linguam Latinam Cognosco. Poznaję język łaciński, Warszawa 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: warunkiem zaliczenia każdego semestru zajęć jest obecność na zajęciach (można opuścić 2 jednostki na 30 godzin zajęć), udział w dyskusji, tworzenie samodzielnych konspektów/scenariuszy lekcji i/lub przeprowadzenie lekcji symulowanej. EK 1) Zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji na ocenę 2 (ndst) - nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 3 (dst) - powierzchownie zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 4 (db) - dość dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 5 (bdb) - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej EK 2) Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji. na ocenę 2 (ndst) - nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 3 (dst) - posiada powierzchownie uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 4 (db) - posiada dość dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej na ocenę 5 (bdb) - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej EK 3) Potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzi badawczych z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. na ocenę 3 (dst) – w stopniu nieznacznym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. na ocenę 4 (db) - dobrze integruje w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. na ocenę 5 (bdb) – bardzo dobrze integruje w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. EK 4) Rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. na ocenę 2 (ndst) - nie rozumie i nie odczuwa potrzeby stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. na ocenę 3 (dst) - powierzchownie rozumie i słabo odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. na ocenę 4 (db) - dobrze rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. na ocenę 5 (bdb) – bardzo dobrze rozumie i odczuwa silną potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. EK 5) Potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole. na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi inicjować pracy zespołowej ani pracować w zespole na ocenę 3 (dst) - czasem potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole na ocenę 4 (db) - często potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole na ocenę 5 (bdb) - zawsze potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole EK 6) Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania. na ocenę 2 (ndst) - nie identyfikuje prawidłowo priorytetów związanych z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania na ocenę 3 (dst) - powierzchownie identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania na ocenę 4 (db) - dobrze identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania na ocenę 5 (bdb) - bardzo dobrze identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania EK 7) Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa na ocenę 2 (ndst) - nie rozpoznaje i nie rozstrzyga dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa na ocenę 3 (dst) - słabo rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa na ocenę 4 (db) - dobrze rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa na ocenę 5 (bdb) - bardzo dobrze rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa |
Praktyki zawodowe: |
Student zobowiązany jest do zaliczenia 150 godzin praktyk w szkole. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.