Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka łacińskiego, greckiego i kultury antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FK-I-MetNJezŁ-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka łacińskiego, greckiego i kultury antycznej
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

KN1_W04 KN1_W05 KN1_W06 KN1_W07 KN1_W08 KN1_W09 KN1_W12 KN1_W13 KN1_W14 KN1_U02 KN1_U03 KN1_U04 KN1_U05 KN1_U06 KN1_U07 KN1_U08 KN1_U09 KN1_K02 KN1_K03 KN1_K04 KN1_K05 KN1_K06 KN1_K07 KN1_K08


F1_W17, F1_W18,

F1_U14 , F1_U15,

F1_K02, F1_K05

Skrócony opis:

Zapoznanie z zasadami metodyki i podstawowymi metodami prowadzenia w szkole zajęć z j.łacińskiego, greckiego i kultury antycznej

Pełny opis:

Student pozna cele, zakres, strukturę kształcenia klasycznego zawartą w Podstawie programowej, podręcznikowe modele kształcenia językowego, odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia, cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych, analizy tekstu literackiego i tekstu kultury, podstawowe modele lekcji, formę scenariusza lekcji, kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów różnych etapów edukacyjnych, ewaluację pracy nauczyciela łacinnika, grecysty, nauczyciela kultury antycznej, możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka łacińskiego oraz języka greckiego i kultury antycznej.

Literatura:

1. G.D. Fenstermacher, J.F. Soltis, Style nauczania, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 2000.

2. L.Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1996.

3. Z. A. Kłakówna, Przymus i wolnosc. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.

4. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002.

5. M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

6. K. Ochman, Nauczanie łaciny – immersja czy gramatyka?, „Języki Obce w szkole” 3/2014, s. 54-58.

7. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina, tłum. A. Arndt, Poznań 2013.

8. J. Polakowski, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym, Kraków 1980.

9. J. Puzynina, A. Mikołajczuk (red.), Nauka o języku w zreformowanej szkole, Warszawa 2000.

10. B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, przeł. K. Pankowska, E. Nerwińska, Warszawa 1997.

11. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005.

12. B. Gaj, Linguam Latinam Cognosco. Poznaję język łaciński, Warszawa 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: warunkiem zaliczenia każdego semestru zajęć jest obecność na zajęciach (można opuścić 2 jednostki na 30 godzin zajęć), udział w dyskusji, tworzenie samodzielnych konspektów/scenariuszy lekcji i/lub przeprowadzenie lekcji symulowanej.

EK 1) Zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji

na ocenę 2 (ndst) - nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 3 (dst) - powierzchownie zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 4 (db) - dość dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 5 (bdb) - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

EK 2) Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji.

na ocenę 2 (ndst) - nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 3 (dst) - posiada powierzchownie uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 4 (db) - posiada dość dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

na ocenę 5 (bdb) - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalizacji - filologii klasycznej

EK 3) Potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem.

na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzi badawczych z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem.

na ocenę 3 (dst) – w stopniu nieznacznym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem.

na ocenę 4 (db) - dobrze integruje w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem.

na ocenę 5 (bdb) – bardzo dobrze integruje w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem.

EK 4) Rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych.

na ocenę 2 (ndst) - nie rozumie i nie odczuwa potrzeby stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych.

na ocenę 3 (dst) - powierzchownie rozumie i słabo odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych.

na ocenę 4 (db) - dobrze rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych.

na ocenę 5 (bdb) – bardzo dobrze rozumie i odczuwa silną potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych.

EK 5) Potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole.

na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi inicjować pracy zespołowej ani pracować w zespole

na ocenę 3 (dst) - czasem potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole

na ocenę 4 (db) - często potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole

na ocenę 5 (bdb) - zawsze potrafi inicjować pracę zespołową i pracować w zespole

EK 6) Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania.

na ocenę 2 (ndst) - nie identyfikuje prawidłowo priorytetów związanych z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania

na ocenę 3 (dst) - powierzchownie identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania

na ocenę 4 (db) - dobrze identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania

na ocenę 5 (bdb) - bardzo dobrze identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/aktualnego zadania

EK 7) Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa

na ocenę 2 (ndst) - nie rozpoznaje i nie rozstrzyga dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa

na ocenę 3 (dst) - słabo rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa

na ocenę 4 (db) - dobrze rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa

na ocenę 5 (bdb) - bardzo dobrze rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa

Praktyki zawodowe:

Student zobowiązany jest do zaliczenia 150 godzin praktyk w szkole.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)