Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FK-II-1-SemMgr-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia


F2_ W07, F2_W11, F2_ W15, F2_ U05, F2_U07, F2_U08, F2_U09, F2_U10, F2_U15, F2_K04, F2_K08

Skrócony opis:

Seminarium daje możliwość wglądu w aktualnie prowadzone badania naukowe nad antykiem w Polsce i świecie, ze szczególnym uwzględnieniem mediewistyki i neolatynistyki. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności pracy naukowej, samodzielnego zdobywania danych, twórczego ich wykorzystywania z uwzględnieniem porady prowadzącego zajęcia. Etyka w badaniach naukowych stanowi ważny punkt odniesienia seminarium.

Pełny opis:

Podstawowe tematy:

Zasady retoryczne a przygotowanie do pisania pracy magisterskiej, zasada "pola zakłóceń" - zbieranie materiałów.

Jak napisać dobry artykuł naukowy.

Przygotowanie do udziału w konferencji naukowej.

Translacja, redakcja, komentarz - warsztat filologa.

Tłumaczenie tekstów z różnych etapów rozwoju łaciny ze szczególnym uwzględnienemm epoki cycerońskiej i neolatynistyki .

Literatura:

B. Gaj, Firmicus Maternus.Jak nieświadomi błądzą w wierze, Warszawa 2015

E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997

C. Mielczarski, Antyk i współczesność. Recepcja filozofii starożytnej w myśli współczesnej. Od czasów Nietzschego do początków XXI wieku, warszawa 2015.

H. Wolanin, Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Kraków 2012.

F. Drączkowski , ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.

A.Dudziak , A.Żejmo , Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008

Artykuły naukowe wskazywane bezpośrednio przez wykładowcę.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Uczestnik seminarium pojmuje znaczenie badań filologicznych. Seminarzysta posiada pogłębioną wiedzę o metodach i kierunkach badań nad starożytnością klasyczną, orientuje się w problematyce mediewistyki i neolatynistyki. Uczestnik seminarium na bieżąco śledzi najnowsze odkrycia i publikacje, rozumie ich znaczenie dla dyscypliny. Studentowi znane jest pojęcie własności intelektualnej, jak również sposób jej traktowania zarówno w badanym okresie historii, jak i w świecie współczesnym.

Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, wprawnie posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi samodzielnie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru i, w uzasadnionych przypadkach, modyfikacji stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych, ekspertów,recenzentów etc.; potrafi samodzielnie i kompetentnie zabierać głos w dyskusji naukowej.

Rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy aktualnego zadania. Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają samodzielnie przygotowane literackie lub filologiczne (w zależności od stopnia trudności) przekłady tekstów dostarczonych przez wykładowcę, prace dotyczące analizy tekstów naukowych oraz końcowa praca pisemna - przygotowujaca do magisterium

Na ocenę bardzo dobrą student powinien realizować wszystkie przypisane efekty kształcenia.

Na ocenę dobrą j.w.z z dopuszczeniem możliwości nieprawidłowej identyfikacji priorytetów w wykonaniu zadania i drobnych uchybień metodologii.

na ocenę dostateczną przynajmniej podstawowe efekty kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem neolatynistyki (FK2_W11)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)