Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-II-1-SemMgr-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia F2_ W07, F2_W11, F2_ W15, F2_ U05, F2_U07, F2_U08, F2_U09, F2_U10, F2_U15, F2_K04, F2_K08 |
Skrócony opis: |
Seminarium daje możliwość wglądu w aktualnie prowadzone badania naukowe nad antykiem w Polsce i świecie, ze szczególnym uwzględnieniem mediewistyki i neolatynistyki. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności pracy naukowej, samodzielnego zdobywania danych, twórczego ich wykorzystywania z uwzględnieniem porady prowadzącego zajęcia. Etyka w badaniach naukowych stanowi ważny punkt odniesienia seminarium. |
Pełny opis: |
Podstawowe tematy: Zasady retoryczne a przygotowanie do pisania pracy magisterskiej, zasada "pola zakłóceń" - zbieranie materiałów. Jak napisać dobry artykuł naukowy. Przygotowanie do udziału w konferencji naukowej. Translacja, redakcja, komentarz - warsztat filologa. Tłumaczenie tekstów z różnych etapów rozwoju łaciny ze szczególnym uwzględnienemm epoki cycerońskiej i neolatynistyki . |
Literatura: |
B. Gaj, Firmicus Maternus.Jak nieświadomi błądzą w wierze, Warszawa 2015 E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 C. Mielczarski, Antyk i współczesność. Recepcja filozofii starożytnej w myśli współczesnej. Od czasów Nietzschego do początków XXI wieku, warszawa 2015. H. Wolanin, Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Kraków 2012. F. Drączkowski , ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000. A.Dudziak , A.Żejmo , Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008 Artykuły naukowe wskazywane bezpośrednio przez wykładowcę. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnik seminarium pojmuje znaczenie badań filologicznych. Seminarzysta posiada pogłębioną wiedzę o metodach i kierunkach badań nad starożytnością klasyczną, orientuje się w problematyce mediewistyki i neolatynistyki. Uczestnik seminarium na bieżąco śledzi najnowsze odkrycia i publikacje, rozumie ich znaczenie dla dyscypliny. Studentowi znane jest pojęcie własności intelektualnej, jak również sposób jej traktowania zarówno w badanym okresie historii, jak i w świecie współczesnym. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, wprawnie posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi samodzielnie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru i, w uzasadnionych przypadkach, modyfikacji stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych, ekspertów,recenzentów etc.; potrafi samodzielnie i kompetentnie zabierać głos w dyskusji naukowej. Rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy aktualnego zadania. Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają samodzielnie przygotowane literackie lub filologiczne (w zależności od stopnia trudności) przekłady tekstów dostarczonych przez wykładowcę, prace dotyczące analizy tekstów naukowych oraz końcowa praca pisemna - przygotowujaca do magisterium Na ocenę bardzo dobrą student powinien realizować wszystkie przypisane efekty kształcenia. Na ocenę dobrą j.w.z z dopuszczeniem możliwości nieprawidłowej identyfikacji priorytetów w wykonaniu zadania i drobnych uchybień metodologii. na ocenę dostateczną przynajmniej podstawowe efekty kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem neolatynistyki (FK2_W11) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.