Dydaktyka nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-II-2-MNJŁIKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avPuuS9hYIcwVpKDEpc-sdEWr_D9wd4uYdaNLoooL1VA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=524d9c88-208a-4f7c-966f-10367f44729a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia Efekty uczenia się są zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450 z pózn. zm.) |
Wymagania wstępne: | Należy zaliczyć poprzednie 2 semestry przedmiotu. Ponadto: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej łacińskiej, zagadnień z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury antycznej. |
Skrócony opis: |
zapoznanie z podstawami dydaktyki nauczania j. łacińskiego i kultury antycznej w szkole średniej |
Pełny opis: |
Student pozna cele, zakres, strukturę kształcenia klasycznego zawartą w Podstawie programowej, podręcznikowe modele kształcenia językowego, odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia, cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych, analizy tekstu literackiego i tekstu kultury, podstawowe modele lekcji, formę scenariusza lekcji, kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów różnych etapów edukacyjnych, ewaluację pracy nauczyciela łacinnika, nauczyciela kultury antycznej, możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka łacińskiego oraz kultury antycznej. |
Literatura: |
1. G.D. Fenstermacher, J.F. Soltis, Style nauczania, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 2000. 2. L.Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1996. 3. Z. A. Kłakówna, Przymus i wolnosc. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003. 4. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002. 5. M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994. 6. K. Ochman, Nauczanie łaciny – immersja czy gramatyka?, „Języki Obce w szkole” 3/2014, s. 54-58. 7. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina, tłum. A. Arndt, Poznań 2013. 8. J. Polakowski, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym, Kraków 1980. 9. J. Puzynina, A. Mikołajczuk (red.), Nauka o języku w zreformowanej szkole, Warszawa 2000. 10. B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, przeł. K. Pankowska, E. Nerwińska, Warszawa 1997. 11. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005. 12. B. Gaj, Linguam Latinam Cognosco. Poznaję język łaciński, Warszawa 2016. Ponadto: różne podręczniki szkolne do j. łacińskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się są zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450 z pózn. zm.) |
Metody i kryteria oceniania: |
warunkiem zaliczenia każdego semestru zajęć jest także obecność na zajęciach (można opuścić 2 jednostki na 30 godzin zajęć), udział w dyskusji, tworzenie samodzielnego konspektu/scenariusza lekcji i/lub przeprowadzenie lekcji symulowanej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avPuuS9hYIcwVpKDEpc-sdEWr_D9wd4uYdaNLoooL1VA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=524d9c88-208a-4f7c-966f-10367f44729a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | systematyczna praca na zajęciach - 66% napisanie scenariusza lekcji lub przeprowadzenie lekcji symulowanej - 33% |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
kod zespołu: j4kz2va zajęcia objęte tutoringiem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.