O języku praindoeuropejskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-OJezPraindoeu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | O języku praindoeuropejskim |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F1_W03; F1_W13; F1_U07; F1_K03 F1_Ko5 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone rekonstrukcji języka praindoeuropejskiego w oparciu o analizę diachroniczną danych należących do języków indoeuropejskich, żywych i martwych, takich jak polski, angielski, łacina, czy greka. |
Pełny opis: |
Język praindoeuropejski jest hipotetycznym językiem, przodkiem języków indoeuropejskich, a jego formy rekonstruuje się przy użyciu opracowanych narzędzi i metod. W trakcie zajęć studenci poznają historię językoznawstwa porównawczego, najważniejszych odkryć, które przyczyniły się do udoskonalenia metodologii. Dowiedzą się również, na czym polegają i jak działają prawa językowe. Ważnym elementem zajęć będzie nauka o poszczególnych językach z rodziny indoeuropejskiej, o ich historii i najdawniejszych tekstach. Po omówieniu systemu fonetycznego języka praindoeuropejskiego zajmiemy się studiowaniem słownictwa należącego do wybranych pól semantycznych. |
Literatura: |
R. Beekes, Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction, Amsterdam 1995 E. Benveniste, Le vocabulaire des institutions indo-européennes, Paryż 1969. A. Meillet, Wstęp do językoznawstwa indoeuropejskiego, Warszawa 1958. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
w03: Posiada podstawową wiedzę na temat metodologii, terminologii i teorii wykorzystywanych w badaniach językoznawczych w13: Ma świadomość zmienności języka, w szczególności jego warstwy semantycznej, jak również ewolucji systemów gramatycznych u07: Posługuje się poprawną terminologią naukową k03: Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy/ aktualnego zadania k05: Jest świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda wykładowa z elementami dyskusji i pracy z tekstem. Oceny będą wystawione na podstawie wyników kolokwiów śródsemestralnych. Na ocenę dostateczną student powinien: znać najważniejsze z omówionych zagadnień z zakresu metodologii, terminologii i teorii wykorzystywanych w badaniach językoznawczych; mieć świadomość zmienności języka; być świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów. Na ocenę dobrą student powinien: znać większość omówionych zagadnień z zakresu metodologii, terminologii i teorii wykorzystywanych w badaniach językoznawczych; mieć świadomość zmienności języka, w szczególności jego warstwy semantycznej, jak również ewolucji systemów gramatycznych, prawidłowo identyfikować priorytety związane z wykonywaniem pracy/ aktualnego zadania; być świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów. Na ocenę bardzo dobrą student powinien: znać wszystkie omówione zagadnienia z zakresu metodologii, terminologii i teorii wykorzystywanych w badaniach językoznawczych; mieć świadomość zmienności języka, w szczególności jego warstwy semantycznej, jak również ewolucji systemów gramatycznych; posługiwać się poprawną terminologią naukową; prawidłowo identyfikować priorytety związane z wykonywaniem pracy/ aktualnego zadania; być świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.