Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej 1918-1945

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FP-I-1-HLP18-45
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej 1918-1945
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP1_W11

FP1_U04

FP1_U02

FP1_K01


Wymagania wstępne:

znajomość historii literatury polskiej na poziomie polskiej szkoły średniej

Skrócony opis:

Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1945 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.

Pełny opis:

Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1945 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.

Literatura:

- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184)

- J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256)

- J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977.

- K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275)

- M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965.

- J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.

- T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235)

- J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266)

- J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998.

- J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.

- B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264)

- W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972

- W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982.

- W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania)

- J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994.

- J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969.

- St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie)

- J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000.

- W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996.

- M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009

- B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217)

- K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.

- S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242)

- A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971.

- L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu)

- J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966.

- W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962.

- J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303)

- R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970.

- W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948.

- J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199)

- T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973.

- Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987.

- W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005.

- K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011.

- Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992.

- K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4.

- K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265)

- T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283)

- S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992.

- J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

- W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973.

- J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EU 1 student zna podstawowe konteksty kulturowe literatury dwudziestolecia

miedzywojennego

EU 2 student zna główne nurty i najważniejsze dzieła literatury dwudziestolecia miedzywojennego

EU 3 student umie interpretować dzieła literackie dwudziestolecia międzywojennego

OPIS ECTS:

2 pkt

30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach

15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu

15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium

Metody i kryteria oceniania:

.

2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1945. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę.

3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości.

Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie

aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską.

4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Wojciech Kudyba, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Łukasz Kucharczyk, Wojciech Kudyba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bober-Jankowska, Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Wojciech Kudyba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1945 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.

Pełny opis:

Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1945 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.

Literatura:

J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184)

- J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256)

- J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977.

- K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275)

- M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965.

- J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.

- T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235)

- J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266)

- J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998.

- J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.

- B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264)

- W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972

- W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982.

- W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania)

- J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994.

- J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.

- *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969.

- St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie)

- J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000.

- W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996.

- M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009

- B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217)

- K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.

- S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242)

- A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971.

- L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu)

- J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966.

- W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962.

- J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303)

- R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970.

- W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948.

- J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199)

- T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973.

- Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987.

- W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005.

- K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.

- A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.

- B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011.

- Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992.

- K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4.

- K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265)

- T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283)

- S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992.

- J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

- W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973.

- J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.

Wymagania wstępne:

Znajomość literatury polskiej na poziomie szkoły średniej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Wojciech Kudyba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)