Gramatyka historyczna języka polskiego (morfologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-2-GHJPMorf-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna języka polskiego (morfologia) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia FP1_ W09; FP1_U04; FP1_K02; |
Wymagania wstępne: | zaliczona fonetyka i fonologia z gramatyki opisowej oraz fonetyka z gramatyki historycznej języka polskiego. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: student umie określić pozycję języka polskiego w grupie języków słowiańskich, zna elementy gramatyki języka scs; student zna system wokaliczny i konsonantyczny od prasłowiańszczyzny poprzez język staropolski do współczesnej polszczyzny; nabywa praktycznej umiejętności analizy historycznojęzykowej tekstów staropolskich (w szczególności umie rozpoznawać i nazwać dawne procesy fonetyczne, fleksyjne i słowotwórcze); potrafi objaśnić współczesne formy językowe odbiegające od normy. Wymagania wstępne: zaliczenie zajęć z Gramatyki Opisowej Języka Polskiego |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student nazywa procesy towarzyszące kształtowaniu się języka polskiego, rozpoznaje prasłowiański tematy rzeczowników, wyjaśnia pochodzenie form zaimków typowych tylko dla języka polskiego, rozróżnia formy proste i złożone przymiotników, zna rozwój liczebników, przedstawia zagadnienia dotyczące fleksji werbalnej. Ponadto analizuje teksty staropolskie, w charakterystyce których łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy archaiczne i współczesne i uzasadnia zmiany w nich zachodzące. Pracuje samodzielnie nad materiałem, wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia zmiany zachodzące podczas kształtowania się języka polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału); ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału); ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału); potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału); potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej przy charakterystyce tekstów w stopniu bardzo dobrym (poprawnie analizuje >90% przykładów). Na ocenę dobrą z plusem: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu więcej niż dobrym (>80%); ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu więcej, niż dobrym (opanował >80% materiału); potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej przy charakterystyce tekstów w stopniu więcej, niż dobrym (poprawnie analizuje >80% przykładów). Na ocenę dobrą: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu dobrym (>70%); ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu dobrym (opanował >70% materiału); potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej przy charakterystyce tekstów w stopniu dobrym (poprawnie analizuje >70% przykładów). Na ocenę dostateczną z plusem: student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%); ma wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%); ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu więcej niż dostatecznym (opanował >60% materiału); potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%); potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej przy charakterystyce tekstów w stopniu więcej, niż dostatecznym (poprawnie analizuje >60% przykładów). Na ocenę dostateczną: student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu dostatecznym (>55%); ma wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu dostatecznym (>55%); ma wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu dostatecznym (opanował >55% materiału); potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu dostatecznym (>50%); potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej przy charakterystyce tekstów w stopniu dostatecznym (poprawnie analizuje >55% przykładów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. konsultacje -10 godzin przygotowanie do zajęć-15 godzin przygotowanie do egzaminu- 20 godzin suma: 75 godzin/30 = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. konsultacje -10 godzin przygotowanie do zajęć-15 godzin przygotowanie do zaliczenia- 20 godzin suma: 75 godzin/30 = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.