Praktyki studenckie - specjalizacja nauczycielska, szkoła podstawowa (filologia polska, studia I stopnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-PR-NAU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki studenckie - specjalizacja nauczycielska, szkoła podstawowa (filologia polska, studia I stopnia) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_U03 FP1_U04 FP1_U06 FP1_K03 |
Wymagania wstępne: | Uczestniczenie studenta w zajęciach specjalizacyjnych realizowanych na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz w Studium Pedagogizacji UKSW. . Kontakt z pełnomocnikiem dziekana ds. praktyk przed rozpoczęciem praktyki. Zapoznanie się z regulaminem i dokumentacją dotyczącą praktyk (regulamin do pobrania na stronie WNH UKSW). |
Pełny opis: |
1. Praktyki służą przede wszystkim zastosowaniu wiedzy nabytej w trakcie studiów, rozwijaniu umiejętności i kompetencji społecznych. Stanowią również okazję do bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracodawcą – zapoznania się z wewnętrzną pragmatyką funkcjonowania miejsca odbywania praktyk we wszystkich jej wymiarach. 2. Praktyki mają przygotować studenta do uczestnictwa w życiu publicznym, do wykonywania zawodu nauczyciela, organizowania pracy w sposób umożliwiający realizację zleconych zadań, wykonywania obowiązków w sposób profesjonalny i etyczny. 3. W toku odbywania praktyk student powinien zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności uzyskane w procesie kształcenia przez uczestnictwo w realizacji zadań jednostki przyjmującej praktykanta. 4. Student powinien zapoznać się z zadaniami, specyfiką i celami przyjmującej go jednostki lub organizacji. Integralną częścią praktyk powinien być udział studenta w realizacji powierzonych mu zadań w danej jednostce, brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje. 5. Celem praktyk jest także: • zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, • zapoznanie się z organizacją procesu dydaktycznego w szkole, • aktywne uczestnictwo w działaniach dydaktycznych podejmowanych w placówkach oświatowych (przygotowanie zajęć lekcyjnych, prowadzenie lekcji, ocenianie uczniów, dostosowanie wymagań do możliwości uczniów), • ocena własna przebiegu praktyk oraz swoich predyspozycji i stopnia przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego, • podjęcie odpowiedzialnej współpracy ze szkolnym opiekunem praktyk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Praktyki zawodowe (psychologiczno-pedagogiczne) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego; B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęciach wychowawcze; B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów; B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas; B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. Praktyki zawodowe (dydaktyczne) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.2/E.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty; D.2/E.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty; D.2/E.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.2/E.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; D.2/E.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć; D.2/E.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: D.2/E.2.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania zgodnie z kartą praktykanta. Karta praktykanta do pobrania ze strony WNH UKSW. |
Praktyki zawodowe: |
Konieczność zrealizowania 30 godz. praktyk pedagogiczno-psychologicznych i 60 godz. praktyk dydaktycznych w szkole podstawowej. Praktyki można realizować po 5 semestrze. Praktyki są realizowane w szkołach podstawowych: klasy IV-VIII oraz częściowo odbywane pod opieką pedagoga szkolnego (w zakresie jego działań opiekuńczych i wychowawczych), wspomaganie przez studenta procesu edukacyjnego poprzez asystowanie nauczycielowi w zajęciach dydaktycznych, obserwacja zajęć dydaktycznych – przede wszystkim lekcji języka polskiego, samodzielne prowadzenie programowych zajęć dydaktycznych (lekcji języka polskiego oraz zajęć dodatkowych organizowanych przez szkołę), obserwowanie działań wychowawczych wychowawcy klasy, zapoznanie się z funkcjonowaniem szkoły jako instytucji oświatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krasowska, Magdalena Partyka | |
Prowadzący grup: | Anna Krasowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punktacja ECTS: praktyki psychologiczno-pedagogiczne - 30 godz. = 1 ECTS praktyki dydaktyczne - 120 godz. szkoła podstawowa = 6 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 7 pkt. ECTS = 150 godzin, w tym: 1 pkt ECTS (30 godzin) - praktyki psychologiczno-pedagogiczne oraz 6 pkt. ECTS (120 godzin) - praktyki dydaktyczne (nauczycielskie). Realizacja obowiązków ujętych w ramowym programie praktyk. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 pkt. ECTS = 90 godzin, w tym: 1 pkt ECTS (30 godzin) - praktyki psychologiczno-pedagogiczne oraz 2 pkt. ECTS (60 godzin) - praktyki dydaktyczne (nauczycielskie). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.