Dialektologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-Dialekt-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialektologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: FP2_W06 , FP2_W13 , FP2_W20 , FP2_W23 UMIEJĘTNOŚCI: FP2_U03 , FP2_U07 KOMPETENCJE: FP2_K01 , FP2_K02 od roku 2019/2020 WIEDZA: FP2_W06 UMIEJĘTNOŚCI: FP2_U04 KOMPETENCJE: FP2_K02 |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: poznanie dialektów wchodzących w skład języka narodowego, ich charakterystyki językowej na tle kultury ludowej. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie dialektów wchodzących w skład języka narodowego, ich charakterystyki językowej na tle kultury ludowej. Umiejętność rozpoznawania dialektów na podstawie charakterystycznych dla danego regionu cech fonetycznych, rozpoznawanie innowacji i cech archaicznych. Bezpośrednia obserwacja procesów rozwojowych, jakim podlega język, ekspansji lub cofania się poszczególnych zjawisk językowych. Podstawowym celem zajęć z dialektologii jest rozwinięcie świadomości, iż język jest organem żywym, stale rozwijającym się, zróżnicowanym terytorialnie, mimo unifikacyjnego wpływu normy i mediów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. K. Dejna, Dialekty polskie, Warszawa 1973. 2. S. Urbańczyk, Zarys dialektologii polskiej, Warszawa 1953 i nast. 3. 3. K. Nitsch, Dialekty języka polskiego, Kraków 1957. 4. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, M. Kucała, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999. 5. Wybór polskich tekstów gwarowych, red. K. Nitsch, wyd. 2, Warszawa 1970 lub www.pbc.gda.pl 6. www.dialektologia.uw.edu.pl Literatura uzupełniająca: 1. M. Kucała, Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, wyd. 2, Kraków 2002. 2. Dialekty i gwary polskie. Leksykon, oprac. zbior., Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 - wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu dialektologii, charakteryzuje szkoły dialektologiczne i wymienia przedstawicieli, EK2 - opisuje związki dialektologii z innymi dziedzinami nauki, wskazuje język jako czynnik kulturotwórczy i socjotwórczy, omawia wpływ przemian kulturowych na język ludności wiejskiej, wie, jaki wpływ na rozwój kultury mają języki regionalne, określa typy i rodzaje stylizacji gwarowych w różnych tekstach kultury EK3 - wymienia i charakteryzuje metody badań dialektologicznych, EK4 - ma świadomość terytorialnego zróżnicowania polszczyzny, wymienia główne dialekty języka polskiego, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, wymienia i porównuje cechy dialektu i polszczyzny ogólnej, rozróżnia dialektyzmy i regionalizmy, zna status językowy kaszubszczyzny Umiejętności: EK1 - Zna podstawowe słowniki, atlasy i monografie gwarowe, umie się nimi posługiwać, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzystając z literatury przedmiotu EK2 - Rozpoznaje i omawia cechy gwarowe w wybranych tekstach EK3 - Ocenia wykorzystanie gwar w różnych tekstach kultury Kompetencje społeczne: EK1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie korzyści płynące z nauki dialektologii, ma świadomość roli gwar w tworzeniu "małych ojczyzn", pozytywnie ocenia gwarę EK2 - potrafi pracować w grupie, kieruje pracą zespołu, prezentuje wyniki wspólnej pracy * W miarę możliwości aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturalnego i językowego wsi. OPIS ECTS: udział w zajęciach - 30 przygotowanie do zajęć - 15 konsultacje - 5 kolokwium - 10 ---------------- 60: 30 godz. = 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, - wymienia metody badań dialektologicznych - wie, z jakimi dyscyplinami naukowymi dialektologia ma związek, - prezentuje twórcę dialektologii, wymienia szkoły dialektologiczne, - wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów i podaje przykłady, - zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, - zna status językowy kaszubszczyzny, - umie wymienić niektóre z podstawowych atlasów, słowników i monografii gwarowych, - zna pojęcie stylizacji językowej, - umie wymienić cechy dialektu jako terytorialnej odmiany polszczyzny, - ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich, - bierze aktywny udział w zajęciach, - pracuje w zespole, Na ocenę dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii i podaje przykłady, - wymienia i opisuje metody badań dialektologicznych, - wskazuje i omawia związki dialektologii z innymi dyscyplinami naukowymi, - prezentuje twórcę dialektologii, wymienia i charakteryzuje szkoły dialektologiczne, - wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, rozpoznaje te cechy w wybranych tekstach, - zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy (dopuszczalne niewielkie błędy), - zna status językowy kaszubszczyzny, - wymienia podstawowe atlasy, słowniki i monografie gwarowe, - wymienia typy i rodzaje stylizacji językowej, - wymienia cechy dialektu w kontekście literackiej odmiany języka, - ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, - ma świadomość, że dialekty są kontynuacją podziałów plemiennych, ma świadomość roli gwar w tworzeniu lokalnych wspólnot, - bierze aktywny udział w zajęciach, - pracuje w grupie, prezentuje wyniki Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, podaje przykłady, umie zastosować terminologię w opisie językoznawczym, - wymienia, opisuje i rozpoznaje zastosowane metody badań dialektologicznych, - wskazuje i omawia związki dialektologii z innymi dyscyplinami naukowymi, podaje przykłady - prezentuje twórcę dialektologii, wymienia i charakteryzuje szkoły dialektologiczne, wskazuje przedstawicieli, - wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, na podstawie cech językowych rozpoznaje, do jakiego dialektu należy zakwalifikować tekst, - zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy, - zna status językowy kaszubszczyzny, - wymienia podstawowe atlasy, słowniki, monografie gwarowe i omawia wybrane z nich, - wymienia typy i rodzaje stylizacji językowej, rozpoznaje w tekście, - porównuje cechy dialektu i języka ogólnego, - ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, wie, jaki mają wpływ na mowę ludności wsi, - ma świadomość, że dialekty są kontynuacją podziałów plemiennych, a język ogólnopolskich kształtował się na podłożu dialektalnym, - ma świadomość, że gwary są czynnikiem kulturotwórczym i socjotwórczym, - bierze aktywny udział w zajęciach, wyraża własne opinie, argumentuje, - pracuje w grupie, kieruje pracą zespołu i prezentuje wyniki Ocena końcowa: kolokwium sprawdzające opanowanie materiału nauczania oraz pracę własną studenta; ocenianie ciągłe |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.