Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-HLP-XXw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX wieku) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W03 FP2_U03 FP2_U05 FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Cele poznawcze jako główne, osiągane poprzez analizę i kontekstową interpretację oraz syntezę utworów i zjawisk, częściowo już wcześniej poznawanych (szkoła średnia, studia licencjackie, własne zainteresowania) z literatury polskiej z okresu 1945-1989. |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Zygmunt Haupt, "Deszcz", "Pierścień z papieru". Witold Gombrowicz, "Przeciw poetom". Rafał Wojaczek, "Piosenka z najwyższej wieży" i "Prośba" Leopold Tyrmand, "Zły". Edward Stachura, "Kropka nad ypsylonem". Czesław Straszewicz, "Turyści z bocianich gniazd". Czesław Miłosz, "Dar" (wiersz z tomu "Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada"). Marek Hłasko, "Drugie zabicie psa". Sławomir Mrożek, "Letni dzień". Paweł Huelle, "Weiser Dawidek". Wisława Szymborska, "Ludzie na moście". Władysław Broniewski, "Anka" (cykl wierszy). Literatura przedmiotowa (opracowania): K. Rutkowski, "W stronę Haupta", "Teksty Drugie" 1991, nr 1-2. A. Falkiewicz, "Dziesięć esejów przy Gombrowiczu", Kraków 1981. K. Nowosielski, "Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka", w: tenże, "Troska i czas. O poezji i przemijaniu", Gdańsk 2001. A. Kijowski, "Wielki pisarz. Dla kogo?", "Twórczość" 1962, nr 4. S. Kisielewski, "Leopold Tyrmand - pisarz zapomniany", "Twórczość" 1962, nr 4. G. Borkowska, "Nie wszystko jest poezją", w: "Sporne postaci polskiej literatury współczesnej. Następne pokolenie", red. A. Brodzka i L. Burska, Warszawa 1995. V. Wejs-Milewska, "Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza", Kraków 2003. K. Dybciak, "Poezja pełni istnienia", w: tenże, "Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii", Kraków 2005. W. Wyskiel, "Marka Hłąski portret bez tła", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. M. Sugiera, "Dramaturgia Sławomira Mrożka", Kraków 1997. "Nie wierzę w sztuczne raje". Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy ":Tytułu", Gdańsk 1966. S. Balbus, "Szkic do portretu i jedno zbliżenie", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. R. Matuszewski, "Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego", w: "Władysław Broniewski w poezji polskiej", Warszawa 1976. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: Ad. FP2_W03 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą i kulturą polską. Ad. FP2_U03 Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Ad. FP2_U05 Student potrafi opracować wyniki własnych badań zgodnie ze standardami naukowymi i zaprezentować je w postaci właściwej tekstom naukowym. Ad. FP2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Opis ECTS: Udział w zajęciach - 30 godzin Przygotowanie do zajęć - 40 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pisemnej pracy zaliczeniowej. Duża aktywność na zajęciach i bardzo dobrze napisana praca pisemna na jeden wybrany z pięciu tematów gwarantuje ocenę końcową bardzo dobrą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.