Literatura powszechna niemieckojęzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-LitPowNie |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna niemieckojęzyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1A_W01; H1A_W10; H1A_U01; FP2_W01; FP2_03; FP2_W04; FP2_W07; FP2_W08; FP2_W10; FP2_W14; FP2_W15; FP2_W16; FP2_W19; FP2_W21; FP2_U04; FP2_K05; FP2_K07; |
Skrócony opis: |
konwersatorium zaznajamiajace studentow z literaturami krajow niemieckojezycznych |
Pełny opis: |
Konwersatorium omawia wybrane zjawiska literatury niemieckiej wieku XIX i XX. Proponowany zestaw lektur uwzglednia pisarzy z Niemiec, Szwajcarii i Austrii i obejmuje rozne gatunki literackie. Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego, genologicznego i ideowego dzieła - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji - ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego interpretacji - ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy - wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła, usytuowanie go w kanonie literatury narodowej - analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych zachodzących w literaturze różnych epok. |
Literatura: |
Rolf-Dieter Kluge, Małgorzata Świderska, Zarys historii literatury i kultury niemieckiej (2022). Pisarze niemieckojęzyczni XX wieku. Leksykon encyklopedyczny PWN, pod redakcją Marka Zybury. Warszawa/Wrocław 1996 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Studentka/student: ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych, zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa oraz wiedzy o kulturze, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią, ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze, ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską, zna problematykę historycznej i współczesnej translatologii, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z arcydziełami literatury światowej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego literaturoznawstwa, zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach, potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody: 1. wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa) 3. prezentacja multimedialna (pokaz) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie. Wykład, wykład konwersatoryjny Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania: dotyczące treści lektur dotyczące problematyki w kontekście historii literatury angielskiej dotyczące terminologii. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytycz |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.