Literatura współczesna wobec tradycji literackiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-LitWspTLi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura współczesna wobec tradycji literackiej II |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość najważniejszych prądów literackich romantyzmu i pozytywizmu, dobra orientacja w dziewiętnastowiecznym kanonie literackim. Podstawowa wiedza na temat literatury współczesnej (wiek XX i XXI; najważniejsi twórcy i dzieła). |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest utrwalenie wiedzy na temat epoki romantyzmu i pozytywizmu oraz rozpoznanie związków literatury współczesnej z dziewiętnastowieczną tradycją literacką. Przedmiot służy zgłębianiu wiedzy na temat historii literatury polskiej. Lektura tekstów naukowych (m.in. Marii Janion, Arkadiusza Bagłajewskiego, Bogusława Doparta, Teresy Walas) oraz wieloaspektowa analiza i interpretacja utworów literackich powstałych w XX i XXI wieku, służy tu odsłonięciu wzorcotwórczej mocy literatury romantycznej. Stanowi również pretekst do dyskusji nad siłą oddziaływania poezji wieszczej (Mickiewicz, Słowacki, Norwid), jej aprobatą z jednej, i pragnieniem jej zdewaluowania i przewartościowania z drugiej strony (Miłosz, Różewicz i in.). Celem przedmiotu jest uwrażliwianie na piękno literatury rozumianej jako dialog twórców i czytelników. Kluczowymi pojęciami są tu: nawiązanie, inspiracja, kontynuacja oraz polemika, krytyka, weryfikacja. Istotnym celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności studenta w zakresie analizy dzieła literackiego (praca z tekstem z uwzględnieniem perspektywy diachronicznej) oraz kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk zachodzących w kulturze współczesnej i pogłębianie świadomości długiego trwania wybranych motywów, symboli, idei i mitów. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony. W sposób szczególny wykazuje się znajomością literatury romantycznej i pozytywistycznej. Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego reprezentującego określony nurt/prąd, epokę. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat historii literatury XIX wieku i jej związków ze współczesnością. Student jest gotów do konfrontacji swej wiedzy z najnowszymi badaniami na temat zależności pomiędzy literaturą minionych epok a współczesnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student wykazuje się doskonałą i dojrzałą znajomością historii literatury (zwłaszcza romantycznej i pozytywistycznej); objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu badań nad tradycją literacką i korzysta z nich jako narzędzi służących opisowi współczesnych zjawisk literackich. Potrafi myśleć krytycznie, konfrontować swą wiedzę z najnowszą literaturą przedmiotu; potrafi samodzielnie dokonywać interesujących analiz. Na ocenę dobrą student wykazuje się względnie dobrą znajomością historii literatury (zna najważniejszych twórców romantyzmu i pozytywizmu oraz ich dzieła); rozumie i objaśnia większość wprowadzonych terminów służących opisowi i prezentacji problematyki wybranych utworów z przeszłości i współczesności. Podejmuje trud myślenia krytycznego i konfrontacji swej wiedzy z najnowszą literaturą przedmiotu; podejmuje próby samodzielnej analizy dzieła literackiego. Na ocenę dostateczną student wykazuje się podstawową znajomością historii literatury (potrafi wymienić najważniejszych twórców i ich dzieła); zna podstawowe terminy służące opisowi wybranych dzieł literackich. Podejmuje próby odnalezienia powiązań między romantyzmem i pozytywizmem (problematyką dzieł) a współczesnością. Ma świadomość rozległości i złożoności związków literatury współczesnej z wiekiem XIX. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 punkty ECTS Udział w zajęciach - 15 h. Samodzielna analiza materiałów źródłowych i przygotowanie do zajęć - 45 h. Przygotowanie pracy pisemnej / prezentacji - 25 h Konsultacje - 5 h |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.