Literatura powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-LiterPow |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W04 zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury europejskiej i światowej, w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą i kulturą polską FP2_U03 potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego FP2_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Wymagania wstępne: | Zalecane ukończenie przedmiotu: Arcydzieła literatury światowej |
Skrócony opis: |
Literatura powszechna stanowi integralny element kształcenia filologicznego. Przedmiot stawia sobie za cel prezentowanie osiągnięć literatury powszechnej, których wpływ na sposób postrzegania dzieła literackiego oraz procesu twórczego jest trwały i znaczący, oddziałujący na literaturę polską oraz inne literatury narodowe. |
Pełny opis: |
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego, genologicznego i ideowego dzieła - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji - ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla jego interpretacji - ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy - wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła, usytuowanie go w kanonie literatury narodowej - analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych zachodzących w literaturze różnych epok. Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym. Recepcja dzieła w znacznej mierze zależna jest od jego tłumaczenia, dlatego zaprezentowane będą także "kanoniczne" tłumaczenia arcydzieł. |
Literatura: |
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004 Krzysztof Fordoński, History of English Literature . Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
LPA_01 zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury angielskiej w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą i kulturą polską LPA_02 potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego LPA_03 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega - systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - odpowiedź ustna dotycząca: treści lektur, ich problematyki oraz poznanej terminologii. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczepan-Wojnarska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Szczepan-Wojnarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach 15 godz. = 1 ECTS samodzielna lektura 45 godz. = 1 ECTS przygotowanie do zaliczenia 30 godz. = 1 ECTS suma: 90 godz. = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Literatura powszechna stanowi integralny element kształcenia filologicznego. Przedmiot stawia sobie za cel prezentowanie osiągnięć literatury angielskiej, których wpływ na sposób postrzegania dzieła literackiego oraz procesu twórczego jest trwały i znaczący, oddziałujący na literaturę polską oraz inne literatury narodowe . |
|
Pełny opis: |
Periodyzacja literatury angielskiej Pielgrzymki, wędrówki, po prostu życie - Opowieści Kantenberyskie Niebezpieczny Szekspir Twórczość poetycka a zagadnienia religijne (poeci metafizyczni) Sentymentalizm a protohipertekstualność Fenomen Wiliama Blake'a Nieśmiertelna Jane - proza kobieca a przemiany społeczno-polityczne Imperium "ten pan co angielsku pisuje" - Joseph Conrad w polskiej recepcji i Joseph Conrad w recepcji brytyjskiej Modernistyczne kobiety w modernistycznym mieście Poszukiwanie korelatu obiektywnego T.S. Eliot Projekt - przyszłość: wizje, przepowiednie, utopie - Huxley i inni |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: Wojciech Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa (dowolne wydanie) Literatura obowiązkowa: Opowieści Kantenberyjskie, dowolne wydanie Z Tobą więc ze wszystkim, przeł. i oprac. S. Barańczak. Warszawa 1992 (wybór) Laurence Sterne: Życie i myśli JW Tristrama Shandy przeł. K. Tarnowska, Warszawa 1995 lub inne wydania Byron, Kain, dowolne wydanie Szekspir, Kupiec wenecki (lub wybrany dramat) Herbert G. Wells, Wehikuł czasu, przeł. F. Wermiński, dowolne wydanie Joseph Conrad, Szaleństwo Almayera, dowolne wydanie. Jane Austen, Duma i uprzedzenie, dowolne wydanie. Wirginia Woolf, Własny pokój. tłum. E. Krasińska, Warszawa 2002. Wirginia Woolf, Pani Dalloway, przeł. Krystyna Tarnowska, Kraków 2008. James Joyce, Dublińczycy, przeł. Z. Batko, Kraków 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Dyżur dr hab. Anny Szczepan-Wojnarskiej prof. ucz. środy, godz. 10.00-11.30 Dewajtis 5, s. 421 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.