Metodologia badań nad językiem cz.I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-Metod.j-I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nad językiem cz.I |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01 FP2_U04 FP2_K02 |
Wymagania wstępne: | wiedza i kompetencje absolwenta I stopnia studiów filologicznych |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi dyscyplinami i kierunkami, a także z najważniejszymi problemami i nurtami współczesnego językoznawstwa oraz doskonalenie ich umiejętności analizy lingwistycznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają przede wszystkim charakter teoretyczny i metodologiczny- ich zaliczenie wymaga raczej wiedzy i zrozumienia niż praktycznych umiejętności analitycznych. W czasie wykładów omawiane są główne szkoły i kierunki lingwistyczne; z ustaleniami i dokonaniami niektórych z nich studenci mieli już kontakt na zajęciach (np. ze wstępu do nauki o języku czy z gramatyki opisowej), ale zwykle bez powiązania ich z określonym nurtem językoznawstwa. Tym samym zajęcia z metodologii pozwalają również zsyntetyzować i uporządkować wiedzę z zakresu lingwistyki nabytą na studiach I stopnia. Student po ukończeniu tego kursu powinien znać główne subdyscypliny współczesnego językoznawstwa i ich główne problemy badawcze. |
Literatura: |
J. D. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej. Zarys problematyki, przeł. Z. Saloni, Warszawa 1971. J. D. Apresjan, Naiwny obraz świata a leksykografia, „Etnolingwistyka” 1994 nr 6. J. D. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, przeł. Z. Kozłowska, A. Markowski, Wrocław 2000. A. Bogusławski, E. Drzazgowska, Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, t. 1, Warszawa 2016. N. Chomsky, Zagadnienia teorii składni, przeł. I. Jakubczak, Wrocław 1982. M. Danielewiczowa, Dosięgnąć przedmiotu. Rzecz o Ferdynandzie de Saussurze, Warszawa 2016. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003. Z. Harris, Założenia metodologiczne językoznawstwa strukturalnego, w: Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska, A. Weinsberg. Warszawa 1979. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, przeł. C. Schatte i D. Marciniec, Wrocław 1982. L. Hjemslev, Langue i parole oraz Prolegomena do teorii języka, w: Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska i A. Weinsberg. Warszawa 1979. W. von Humboldt, Rozmaitość języków a rozwój umysłowy ludzkości, przekład i wprowadzenie E. M. Kowalska, Lublin 2001. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, w: tenże, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2., Warszawa 1989. Języki indoeuropejskie, t. 1-2, red. L. Bednarczuk i in., Warszawa 1986-1988. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, przełożył i wstępem opatrzył T. Krzeszowski, Warszawa 1988. R. Langacker, Gramatyka kognitywna: wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska i in., Kraków 2009. J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa, przeł. K. Bogacki, Warszawa 1975. J. Lyons, Chomsky, przeł. B. Stanosz, Warszawa 1998. E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne - wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. W. Mańczak, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1996. V. Mathesius, O tak zwanym aktualnym rozczłonkowaniu zdania, w: O spójności tekstu, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1971. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004. Platon, Kratylos, przeł. i komentarzami opatrzył W. Stefański, Warszawa 1990. Praska szkoła strukturalna w latach 1926-1948, red. W. Górny, Warszawa 1966. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002. F. de Saussure, Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekład, wstęp i redakcja naukowa M. Danielewiczowa, Warszawa 2004. Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, red. J. Pelc, L. Koj, Wrocław 1991. Słownik terminologii językoznawczej, red. Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Warszawa 1968. E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995. J. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków 2001. A. Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna terminologię, a także główne teorie i kierunki metodologiczne z zakresu językoznawstwa (wymienione w spisie omawianych zagadnień), potrafi wskazać podstawowe powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie konkretnych zjawisk obecnych w polszczyźnie. Student potrafi posługiwać się omawianymi na zajęciach terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, podać przykłady zjawisk językowych, które je ilustrują, oraz samodzielnie przeprowadzić analizę tych zjawisk. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej subdyscyplin współczesnego językoznawstwa, konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zna terminologię, a także główne teorie i kierunki metodologiczne z zakresu językoznawstwa (wymienione w spisie omawianych zagadnień), potrafi wskazać podstawowe powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie konkretnych zjawisk obecnych w polszczyźnie: na ocenę bardzo dobrą - opanował >90% materiału; na ocenę dobrą - opanował >70% materiału; na ocenę dostateczną - opanował >50% materiału. Student potrafi posługiwać się omawianymi na zajęciach terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, podać przykłady zjawisk językowych, które je ilustrują, oraz samodzielnie przeprowadzić analizę tych zjawisk. na ocenę bardzo dobrą - opanował prawie wszystkie terminy i potrafi zastosować niemal wszystkie metody analizy; na ocenę dobrą - opanował większość terminów i potrafi zastosować wszystkie najważniejsze metody analizy; na ocenę dostateczną - opanował podstawowe terminy i potrafi zastosować podstawowe metody analizy. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej subdyscyplin współczesnego językoznawstwa, konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu: na ocenę bardzo dobrą - w wysokim stopniu; na ocenę dobrą - w zadowalającym stopniu; na ocenę dostateczną - w podstawowym stopniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kozłowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Przyjmuje się, że studenci mają wiedzę językoznawczą z przedmiotów przewidzianych w programie studiów filologicznych I stopnia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Kozłowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w wykładach 30 g = 1 ECTS przygotowanie do sprawdzianu i samodzielna lektura 30 g = 1 ECTS suma: 60 g = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Przyjmuje się, że studenci mają wiedzę językoznawczą z przedmiotów przewidzianych w programie studiów filologicznych I stopnia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kozłowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w wykładach 30 g = 1 ECTS przygotowanie do sprawdzianu i samodzielna lektura 30 g = 1 ECTS suma: 60 g = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Przyjmuje się, że studenci mają wiedzę językoznawczą z przedmiotów przewidzianych w programie studiów filologicznych I stopnia. Wiedza ta nie jest powtarzana w trakcie kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.