Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-Sem.mgr-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01 FP2_W02 FP2_W08 FP2_U01 FP2_U02 FP2_U05 FP2_U06 FP2_K03 FP2_K04 |
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów licencjackich. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: dogłębne opanowanie warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy magisterskiej oraz prowadzenie samodzielnych badań. |
Pełny opis: |
Zdolność do świadomego i konsekwentnego stosowania nowoczesnych metod badawczych. Umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnym językiem naukowym (m.in. naukową terminologią). Biegłość w korzystania ze źródeł, opanowanie formalnych rygorów wywodu naukowego (m.in. sposobu cytowania i parafrazowania, form tworzenia przypisów i bibliografii). Umiejętność stawiania problemu badawczego i zdolność do uzyskiwania sensownych rozwiązań. Umiejętność logicznego dowodzenia. |
Literatura: |
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. 2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. 3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak. Podstawy stylistyki i retoryki Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu językoznawstwa, potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie. Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie. Student zna na poziomie zaawansowanym normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej), oraz dobre praktyki życia akademickiego, rozumie społeczne uwarunkowania działalności filologa. Student potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować, twórczo interpretować i syntetyzować informacje. Student potrafi samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy badawcze, przystosować istniejące metody i narzędzia badawcze do nowych problemów. Student potrafi opracować wyniki własnych badań zgodnie ze standardami naukowymi i zaprezentować je w postaci właściwej tekstom naukowym. Student potrafi planować i organizować swoją pracę badawczą, a także w ramach prac zbiorowych kierować innymi i planować działalność zespołu. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz do prawidłowego identyfikowania dylematów zawodu filologa. Student jest gotów do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej. Punktacja ECTS Student za udział w seminarium magisterskim może uzyskać 6 punktów ECTS, na które składają się: 1. Udział w zajęciach - 60 godzin. 2. Przygotowanie się do zajęć - 20 godzin. 3. Samodzielna praca badawcza - 20 godzin. 4. Pisanie pracy magisterskiej - 50 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: student opanował efekty uczenia w ponad 90% Na ocenę dobrą z plusem: student opanował efekty uczenia w ponad 80% Na ocenę dobrą: student opanował efekty uczenia w ponad 70% Na ocenę dostateczną z plusem: student opanował efekty uczenia w ponad 60% Na ocenę dostateczną: student opanował efekty uczenia w ponad 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kielak, Krzysztof Koehler, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kielak, Krzysztof Koehler, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Kozłowska, Magdalena Partyka, Magdalena Saganiak, Anna Szczepan-Wojnarska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kozłowska, Magdalena Saganiak, Anna Szczepan-Wojnarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ SEM
SEM
PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Dorota Kielak, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Dorota Kielak, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student zapoznaje się z metodologiami służącymi badaniu pamięci w literaturze, poznaje literaturę pamięci, uczy się ją analizować, dokonuje wyboru tematu pracy i opracowuje plan badań ze szczególnym uwzględnieniem metodologii badań literackich i metodyki pisania prac magisterskich. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
• Jak działa pamięć? • Jakie są jej dobrodziejstwa, a jakie „grzechy” i przekłamania? • Jakie nauki zajmują się pamięcią? • Co o pamięci mówią filozofowie? A co socjolodzy, historycy i kulturoznawcy? • Jak wiedza o mechanizmach pamięci zmieniła paradygmaty tych nauk? |
|
Pełny opis: |
• Jak działa pamięć? • Jakie są jej dobrodziejstwa, a jakie „grzechy” i przekłamania? • Jakie nauki zajmują się pamięcią? • Co o pamięci mówią filozofowie? A co socjolodzy, historycy i kulturoznawcy? • Jak wiedza o mechanizmach pamięci zmieniła paradygmaty tych nauk? • Jak pamięć wpływa na postrzeganie i rozumienie historii (wydarzeń historycznych)? • Jak pamięć się zmienia? Jak można uczyć się zapamiętywania? Jak pamięć jest utrwalana? • Co to są miejsca pamięci, nośniki pamięci, figury pamięci? • Czy możliwa jest wspólna pamięć i wspólna historia? Czy raczej – mamy różną pamięć i różne historie? • Czy pamięcią można sterować? Jakie inne kategorie łączą się z kategorią pamięci: przeżycie, doświadczenie, zapominanie? • Co to jest postpamięć? |
|
Literatura: |
S. Czarnowski, Dawność a teraźniejszość w kulturze, w: tegoż, Dzieła, t.1: Studia z historii kultury, Warszawa 1956; F. Yates, Sztuka pamięci. przeł. W. Radwański, posłowie L. Szczucki, Warszawa 1977; P. Nora, Czas pamięci. Przeł. W. Dłuski. „Res Publica Nowa” 2001, nr 7; M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002; J. Assmann, Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, przeł. R. Żytyniec i S. Dyroff, „Borussia” 2003, nr 29; F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenia. Studia z teorii historiografii, wstęp E. Domańska, Kraków 2004 (tłumacze różni); Z. Bokszański, Tożsamość zbiorowa, Warszawa 2006; K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, przeł. z franc. H. Abramowicz; rozdział Niezbywalna różnorodność historii przeł. J. Pietrzak-Tebault, Lublin 2006; P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański. Kraków 2006 (wyd. II - 2012) J. Le Goff, Historia i pamięć, przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007; M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. i wprowadzenie M. Król, Warszawa 2008 (wyd. I – 1969); A. Szpociński, Miejsca pamięci (lieux de mémoire); „Teksty Drugie” 2008, nr 4; M. Augė, Formy zapomnienia, przeł. A. Turczyn, wstęp J. Mikułowski Pomorski, Kraków 2009; M. Saryusz-Wolska, Wprowadzenie do: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolskiej, Kraków 2009; P. Nora, Między pamięcią a historią: lieux de memoire, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105; D. Malczewska-Pawelec, T. Pawelec, Rewolucja w pamięci historycznej. Porównawcze studia nad praktykami manipulacji zbiorową pamięcią Polaków w czasach stalinizmu, Kraków 2011; M. Hirsch, Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera. „Didaskalia” 2011, nr 105; S. Bednarek, Mnemotoposy. Słowo wstępne. „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.