Wprowadzenie do estetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-WprowEst |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do estetyki |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 FP2_W09 FP2_W19 FP2_U13 FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy (zagadnienia ogólne, całościowe) i zaawansowany (szczegółowy, pogłębiony) na wybranych obszarach. Cele przedmiotu: Wprowadzenie w problematykę estetyki i aksjologii literackiej, ogląd dzieła literackiego w kontekście innych sztuk. Wymagania wstępne: Ogólna orientacja w historii filozofii i historii kultury, znajomość podstawowych terminów filozoficznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: - dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia); -sztuka słowa pośród innych sztuk; -estetyka i wartościowanie w estetyce (przedmiot badań, wzajemne relacje między aksjologią i estetyką); -zagadnienie piękna; -zagadnienie arcydzieła; -kategorie estetyczne; -problem przeżycia estetycznego. |
Literatura: |
Zob. Informacje dla poszczególnych grup. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnik zajęć: 1. Ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu estetyki literackiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. 2. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię estetycznoliteracką z zakresu wiedzy o kulturze. 3. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach rozwoju. 4.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. 5. Posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich systematyzowania. 6. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, podejmując różnorodne zadania. 7. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe swoje życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Punktacja ECTS 2 punkty 30 godzin - udział w zajęciach; 30 godzin - przygotowanie się do zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę otrzymuje Student, który nie opanował efektów kształcenia. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - rozumie, czym jest estetyka literacka; - wie, do czego służą narzędzia badawcze, wypracowane na gruncie estetyki literackiej; - potrafi zreferować wybrane artykuły z literatury przedmiotu; - potrafi pracować w grupie. Dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - rozumie, czym jest estetyka literacka; - wie, do czego służą narzędzia badawcze, wypracowane na gruncie estetyki literackiej; - potrafi dobrze zreferować artykuły znajdujące się na liście lektur; - potrafi pracować w grupie. - ma świadomość swojej wiedzy i chcę uczyć się przez całe życie. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - rozumie, czym jest estetyka literacka; - wie, do czego służą narzędzia badawcze, wypracowane na gruncie estetyki literackiej; - potrafi bardzo dobrze zreferować artykuły znajdujące się na liście lektur; - potrafi korzystać z narzędzi badawczych, wypracowanych na gruncie estetyki literackiej. - potrafi pracować w grupie. - ma świadomość swojej wiedzy i chcę uczyć się przez całe życie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.