Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec baroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-Wsp.bar-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec baroku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: znajomość podstawowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok wowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok Kurs ma charakter konwersatoryjny; pierwsze zajęcia są rodzajem podsumowania kultury barokowej, wskazaniem jej zasadniczych cech i osiągnięć; następnie rozważana jest historia barokowych kontynuacji w kulturze polskiej w trzech aspektach: I. ideowym - co to jest sarmatyzm i co stało się z dziedzictwem kultury szlacheckiej dzisiaj; II. estetycznym - poetyka konceptu, zaskoczenia, prowokacji intrelektualnej i jej trwanie w kulturze. III - w dziedzinie języka poezji (konkret, otwarcie na autoteliczność itp.) Kurs zakłada wspólną lekturę tekstów artystycznych, historycznoliterackich i publicystycznych współczesnych i pochodzących z dawnych epok. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania ma świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
esej końcowy 3-7 strony Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą kiedy: ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01 ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08 ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01 posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07 posiada bardzo dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11 ma wysoką świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01 bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06 Ocenę dobrą otrzymuje student, który: ma średnią wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01 ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08 ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11 dosyć dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01 posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07 posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11 ma średnią świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01 średnio aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06 Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: ma niewielką wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01 ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08 ma mało uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11 słabo potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01 posiada niewielką umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07 posiada ledwie ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11 ma niewielka świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01 uczestniczy słabo w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koehler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ETCS 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 25 godzin - przygotowywanie się do zajęć (lektura zadanych tekstów) 20 godzin - napisanie eseju końcowego (analiza zjawisk kulturowych) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok Wymagania wstępne: znajmość podstawowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koehler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ETCS 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 25 godzin - przygotowywanie się do zajęć (lektura zadanych tekstów) 20 godzin - napisanie eseju końcowego (analiza zjawisk kulturowych) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Teksty do ćwiczeń: Wespazjan Kochowski, Psalmodia Polska Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki Wacław Potocki, wiersze z "Ogrodu fraszek" Franciszek Zabłocki, Sarmatyzm Monitor (roczniki: 1564, 1565) Poezja barska - wybór Franciszek Karpiński, Żale Sarmaty Wacław Rzewuski, Pamiątki Soplicy, fragmenty Juliszu Słowacki, Ksiądz Marek Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem Witold Gombrowicz, Transatlantyk Czesław Miłosz, wiersze: Toast Jarosław Marek Rymkiewicz, Wiersze polityczne, Warszawa 2010 Jarosław Marek Rymkiewicz, Samuel Zborowski, Warszawa 2010 Stanisław Grochowiak, wybór wierszy Źródła dodatkowe: Janusz Tazbir, "Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit - upadek - relikty", Warszawa: Wiedza Powszechna, 1978 Janusz Tazbir, "Świat panów Pasków", Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1986 Janusz Tazbir, "Rzeczpospolita i świat. Studia z dziejów kultury XVII wieku", Wrocław: Ossolineum, 1971 Tadeusz Ulewicz, "Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu",Kraków, Collegium Columbinum 2006 Krzysztof Koehler, Punkty krystalizacji. Szkice o literaturze staropolskiej, Kraków 2021 Krzysztof Koehler, Palus Sarmatica, Warszawa 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.