Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Romantyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-Wsp.rom-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Romantyzmu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Zdany egzamin z historii literatury polskiej (romantyzm). |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest pogłębiona znajomość literatury polskiego romantyzmu i literatury współczesnej poprzez wszechstronną, komparatystyczną analizę i interpretację tekstów, która pozwoli ujawnić powinowactwa współczesności i długie trwanie paradygmatu kultury romantycznej. Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności studenta w zakresie analizy struktury artystycznej omawianych utworów, rozpoznawania obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej. Ponadto student poznaje ważniejsze prace literaturoznawcze dotyczące związków literatury współczesnej z literaturą pierwszej połowy XIX wieku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego promieniowania literatury okresu romantyzmu na współczesność - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich dalsze ślady - wie, w jaki sposób należy analizować i interpretować powinowactwa literatury romantycznej i współczesnej; - ma dobrą znajomość literatury przedmiotu - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej - rozumie powiązania między omawianymi epokami - zna dorobek krytyczny poświęcony współczesnym powinowactwom romantyzmu. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji porównawczej romantycznego i współczesnego dzieła literackiego, posługując się przy tym właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych. Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: Student - ma świadomość roli wiedzy o tradycji literatury romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym; - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - orientuje się w stopniu dostatecznym, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna podstawowy kanon dzieł literackich okresu romantyzmu, rozpoznaje w dostateczny sposób ślady romantyzmu we współczesności; - potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu. Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie w stopniu dobrym, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna w większości kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu i współczesności; - zna wszystkie kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich echa we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście odwołań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 30 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć 10 godzin - przygotowanie prezentacji 10 godzin - pisanie pracy semestralnej Łącznie: 80 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczony przedmiot historia literatury polskiej - romantyzm. Znajomość literatury romantycznej i współczesnej. Ogólna orientacja w najważniejszych wydarzeniach historycznych i życiu kulturalnym w wieku XIX i XX. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Burta, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 30 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć 10 godzin - przygotowanie prezentacji 10 godzin - pisanie pracy semestralnej Łącznie: 80 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.