Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wieku)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FP-II-2-HLP-XXI-C Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wieku)
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA

FP2_W01

FP2_W11


UMIEJĘTNOŚCI

FP2_U01

FP2_U07

FP2_U11


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

FP2_K01



Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: rozumienie przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Literatura:

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

FP2_W01; FP2_W11

Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.

FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.

FP2_K01

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

OPIS ECTS:

- udział w zajęciach – 30 godzin

- przygotowanie do zajęć – 30 godzin

- przygotowanie prezentacji – 8 godzin

- przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA:

Praca pisemna.

KRYTERIA OCENIANIA:

1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .

2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.

3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.

4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Wojciech Kudyba
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7aa6e8e801294f08bc28c3764a327bd5%40thread.tacv2/conversations?groupId=1e0a5e71-3f7a-46f1-b4be-4f57d2626cf2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Treści ćwiczeń pozostają takie jak dla całego cyklu

Pełny opis:

Nie zmienil się - pozostaje taki jak dla calego cyklu

Literatura:

Nie zmieniła się, pozostaje taka jak dla całego cyklu

Wymagania wstępne:

Znajomość literatury polskiej na poziomie licencjatu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Wojciech Kudyba
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8b5c2b678bc949158d25a89f6e2c0ee7%40thread.tacv2/conversations?groupId=4cf6bf18-4e59-4877-87e8-33943e201976&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: rozumienie przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Literatura:

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Wymagania wstępne:

Znajomość historii literatury na poziomie licencjatu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.