KN - Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania literatury polskiej: szkoła podstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-KN-DydPrz-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN - Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania literatury polskiej: szkoła podstawowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_WO5 FP1_WO9 FP1_UO1 FP1_KO1 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-6. Wymagania wstępne: brak (Studenci tej specjalizacji nie powinni mieć żadnych dysfunkcji językowych). |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1/ Charakterystyka polskiego systemu oświatowego po 1989 roku. 2/ Rola i znaczenie polonistyki w czterech modułach kształcenia oświatowego ( blaski i cienie nowej podstawy programowej z 2012 roku). 3/ Nauczyciel pożądany w polskiej szkole. 4/ Analiza podstawy programowej w szkole podstawowej po 2008 roku. 5/ Przegląd podstawowych metod nauczania na lekcjach języka polskiego. (2 spotkania). 6/ Metody aktywizujące w polskiej szkole na tle osiągnięć dydaktyki w innych państwach. (2 spotkania). 7/ Zalety metod dramowych na lekcjach języka polskiego. 8/ Zagadnienia przekładu intersemiotycznego na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. 9/ Warsztat organizacyjny nauczyciela polonisty w szkole. 10/ Omówienie podręczników szkolnych pod względem merytorycznym i edytorskim. 12/ Hospitacje wybranych lekcji we wskazanych placówkach (2 spotkania). |
Literatura: |
1/ S. Rofley, Jak przetrwać w szkole?, Warszawa 2008 2/ R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994 3/ B. Dyduch, Miedzy słowem a obrazem, Kraków 2007 4/ A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1995 5/ B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997 6/ Z. Uryga, Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996 7/B. Chrząstowska, Lektura i poetyka, Warszawa 1987 8/ R. Handke, O czytaniu, Warszawa 1984 9/ W.Dynak, Lektura w szkole. Z zagadnień komunikacji literackiej, Wrocław 1978 |
Metody i kryteria oceniania: |
a/ obecność na zajęciach (można opuścić dwa spotkania) b/ lektura zalecanych tekstów i udział w dyskusji merytorycznej c/ przygotowanie pracy semestralnej d/ opracowanie konspektów lekcji Każde spotkanie składa się z krótkiego wykładu, dyskusji na temat przewodni i omówienia materiałów szkolnych (np. sprawdzanie wypracowań, testów i konspektów zajęć z konkretnych szkół). |
Praktyki zawodowe: |
Obowiązkowe praktyki nauczycielskie w szkołach podstawowych w wymiarze określonym w regulaminie praktyk studenckich na WNH UKSW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.