Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania literatury w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-KN-I-2-DydNLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania literatury w szkole podstawowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Miłko, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aGEmepMJmnSes1dMs5M6ChJlMRty8CB0FJgcViBH8Abk1%40thread.tacv2/General?groupId=664072df-cf70-4b08-b00e-773224819bc6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-8. Pierwszy semestr zajęć skupia się metodyce w klasach 4-6, natomiast drugi w klasach 7-8 szkoły podstawowej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z Podstawą programową z języka polskiego oraz poznanie metod pracy z tekstami literackimi na lekcjach języka polskiego w klasach 7-8. Treści merytoryczne: 1.Zajęcia organizacyjne. (Samo)ocena kompetencji nauczycielskich. 2.Podstawa programowa jako elementarny dokument w pracy nauczyciela. Analiza dokumentów z I i II etapu edukacyjnego. 3.Warsztat pracy nauczyciela-polonisty (planowanie pracy; dokumenty nauczyciela). 4.Warsztat pracy nauczyciela-polonisty (metody i narzędzia pracy). 5.Praca z lekturami z klas 4-6 w klasach 7-8. 6.Praca z lekturami (klasy 7-8). 7.Praca z teksami poetyckimi. 8.Przekład intersemiotyczny na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. 9.Przegląd podręczników do języka polskiego pod kątem merytorycznym i edytorskim. 10.Nauka o literaturze a egzamin 8-klasisty. 11.Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego. 12.Nowe nurty i podejścia edukacyjne na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. (neurodydaktyka, plan daltoński, myślenie krytyczne) 13.Wystąpienia studentów. Zajęcia podsumowujące. (2 spotkania). |
|
Literatura: |
1.Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Łódź 2019. 2.Metodyka literatury t.1 i 2, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001 [t.1], 2002 [t.2]. 3.S. Bortnowski, Jak uczyć poezji, Warszawa 1992. 4.S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005. 5.G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców¸ Sopot 2018. 6.B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2012. 7.Wybrane artykuły z książek z serii "Edukacja nauczycielska polonisty", wyd. Universitas, Kraków 2005-2021. 8.Wartości i wartościowanie w edukacji polonistycznej, red. M. Marzec-Jóźwicka, Lublin 2013. 9.Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017. 10.Wybrane artykuły z czasopisma „Polonistyka – czasopismo dla nauczycieli”. 11.Wybrane podręczniki i serie wydawnicze przeznaczone do uczenia języka polskiego w szkole podstawowej. 12. Materiały Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dotyczące egzaminy ósmoklasisty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.