Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-KN-I-2-LitDzie |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W12 - zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu lub specjalizacji FP1_U11 - potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu lub specjalizacji FP1_K05 - jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu lub specjalizacji przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, orientacja w epokach literackich i ich podstawowych założeniach. |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w główne zagadnienia dotyczące literatury dziecięcej i młodzieżowej, omawiają jej wyznaczniki i najbardziej rozpoznawalne cechy oraz pokazują jej funkcjonowanie w dydaktyce szkolnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są funkcjonowaniu literatury dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej na poziomie szkoły podstawowej. Zyskując wiedzę o cechach i wyznacznikach literatury dziecięcej, student nauczy się rozpoznawać czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę lub powieść oraz wskazywać jego cechy gatunkowe, Wprowadzone zostaną i omówione cechy poszczególnych odmian powieści, m. in. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy. W formule wykładowo-konwersatoryjnej omówione zostanie pochodzenie literatury dla dzieci oraz wskazane jej cechy osobnicze. Znaczny blok zajęć poświęcony zostanie baśni w ujęciu literackim, ale także kulturowym i psychoanalitycznym; interpretacji poddane zostaną wybrane utwory baśniowe. Omówiona zostanie także literatura fantastyczna i jej współczesne odmiany i realizacje (fantasy, dystopia), ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej walory edukacyjne i wychowawcze przydatne w dydaktyce szkolnej. Blok zajęć zostanie poświęcony różnym odmianom powieści dla najmłodszych czytelników: powieści dla dziewcząt, powieść obyczajowej i psychologicznej, powieści przygodowo-detektywistycznej (analiza konkretnych przykładów). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EU zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W zakresie wiedzy: D.1/E.1.W13. W zakresie umiejętności: D.1/E.1.U3. W zakresie kompetencji społecznych: D.1/E.1.K6. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje niektóre dzieła charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wskazanych kryteriów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt. ECTS 1,5 pkt. ECTS = obecność na zajęciach i przygotowywanie się do nich 0,5 pkt ECTS = przygotowanie prezentacji zaliczeniowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w główne zagadnienia dotyczące literatury dziecięcej i młodzieżowej, omawiają jej wyznaczniki i najbardziej rozpoznawalne cechy oraz pokazują jej funkcjonowanie w dydaktyce szkolnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są funkcjonowaniu literatury dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej na poziomie szkoły podstawowej. Zyskując wiedzę o cechach i wyznacznikach literatury dziecięcej, student nauczy się rozpoznawać czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę lub powieść oraz wskazywać jego cechy gatunkowe, Wprowadzone zostaną i omówione cechy poszczególnych odmian powieści, m. in. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy. W formule wykładowo-konwersatoryjnej omówione zostanie pochodzenie literatury dla dzieci oraz wskazane jej cechy osobnicze. Znaczny blok zajęć poświęcony zostanie baśni w ujęciu literackim, ale także kulturowym i psychoanalitycznym; interpretacji poddane zostaną wybrane utwory baśniowe. Omówiona zostanie także literatura fantastyczna i jej współczesne odmiany i realizacje (fantasy, dystopia), ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej walory edukacyjne i wychowawcze przydatne w dydaktyce szkolnej. Blok zajęć zostanie poświęcony różnym odmianom powieści dla najmłodszych czytelników: powieści dla dziewcząt, powieść obyczajowej i psychologicznej, powieści przygodowo-detektywistycznej (analiza konkretnych przykładów). |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; |
|
Wymagania wstępne: |
Przedmiot realizowany w ramach specjalizacji nauczycielskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.