KN - Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania języka polskiego: szkoła podstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-KN-I-3-MNJP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN - Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania języka polskiego: szkoła podstawowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
2.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty kształcenia zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W zakresie wiedzy: D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W6 W zakresie umiejętności: D.1/E.1.U7. D.1/E.1.U9. W zakresie kompetencji społecznych: D.1/E.1.K1. D.1/E.1.K7. |
Wymagania wstępne: | Ukończone kursy: psychologii ogólnej i rozwojowej, podstaw dydaktyki. Znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka i stylistyki. |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe w programie specjalizacji nauczycielskiej. Program obejmuje omówienie wymagań programowych zawartych w aktualnie obowiązującej Podstawie programowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. Podczas zajęć prezentowane są zasady i metody nauczania oraz sposoby planowania działań edukacyjnych w ramach szczegółowych typów lekcji języka polskiego związanych z kształceniem językowym w szkole podstawowej. Program obejmuje również omówienie koncepcji wybranych programów i podręczników do nauczania języka polskiego. |
Pełny opis: |
Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-8. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; - metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; - skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; - rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną formę wypowiedzi oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi z pomocą wykładowcy i z wykorzystaniem różnych źródeł zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym zakresie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania język w szkole podstawowej. Z trudem potrafi zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodnie z programem studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Furgała | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Furgała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe w programie specjalizacji nauczycielskiej. Program obejmuje omówienie wymagań programowych zawartych w aktualnie obowiązującej Podstawie programowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. Podczas zajęć prezentowane są zasady i metody nauczania oraz sposoby planowania działań edukacyjnych w ramach szczegółowych typów lekcji języka polskiego związanych z kształceniem językowym w szkole podstawowej. Scenariusze zajęć lekcyjnych pokazują przykładową realizację zagadnień programowych. Oprócz tego omawiane są koncepcje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do nauczania języka polskiego. |
|
Literatura: |
1. A. Mikołajczuk, R. Pawelec (red.), Na językoznawczych ścieżkach , Warszawa 2007. 2. D. Gołębniak, G. Teusz, Edukacja poprzez język, Warszawa 1999. 3. M. Karwatowska, L. Tymiakin (red.), Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017. 4. A. Janus-Sitarz (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2012. 5. E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. 6. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe. Praktyczny model, Kielce 2005. 7. "Język Polski w Szkole Podstawowej", Kielce, numery od roku szkolnego 2017/2018. 8. R. Arends, Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, Warszawa 1994. 9. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012. 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Miłko, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska, Piotr Zbróg | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko, Piotr Zbróg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt ECTS 1 pkt. (30 h) - uczęszczanie na zajęcia. 0,5 pkt (ok. 15 h) - przygotowanie do zajęć (czytanie lektur, wykonywanie prac domowych). 0,5 pkt (ok. 15 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe w programie specjalizacji nauczycielskiej. Program obejmuje omówienie wymagań programowych zawartych w aktualnie obowiązującej Podstawie programowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. Podczas zajęć prezentowane są zasady i metody nauczania oraz sposoby planowania działań edukacyjnych w ramach szczegółowych typów lekcji języka polskiego związanych z kształceniem językowym w szkole podstawowej. Scenariusze zajęć lekcyjnych pokazują przykładową realizację zagadnień programowych. Oprócz tego omawiane są koncepcje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do nauczania języka polskiego. |
|
Literatura: |
1. A. Mikołajczuk, R. Pawelec (red.), Na językoznawczych ścieżkach , Warszawa 2007. 2. D. Gołębniak, G. Teusz, Edukacja poprzez język, Warszawa 1999. 3. M. Karwatowska, L. Tymiakin (red.), Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017. 4. A. Janus-Sitarz (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2012. 5. E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. 6. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe. Praktyczny model, Kielce 2005. 7. "Język Polski w Szkole Podstawowej", Kielce, numery od roku szkolnego 2017/2018. 8. R. Arends, Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, Warszawa 1994. 9. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012. 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Miłko, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2,4 pkt ECTS 1 pkt. (30 h) - uczęszczanie na zajęcia. 0,75 pkt (ok. 20 h) - przygotowanie do zajęć (czytanie lektur, wykonywanie prac domowych). 0,75 pkt (ok. 20 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.