KN - Indywidualizacja procesu nauczania na języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-KN-II-2-IndPrN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN - Indywidualizacja procesu nauczania na języku polskim |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W02, FP2_W09, FP2_U01, FP2_U04, FP2_U09, FP2_K01, FP2_K02 |
Skrócony opis: |
Zagadnienia omawiane na zajęciach służą budowaniu przez studenta strategii dydaktycznych pozwalających na dostosowanie treści nauczania z zakresu kształcenia polonistycznego do potrzeb i możliwości uczniów. Punktem wyjścia jest objaśnienie pojęcia indywidualizacji nauczania i wskazanie różnych sposobów indywidualizowania pracy ucznia na lekcjach języka polskiego. Student pozna podstawowe akty prawne i dokumenty zawierające zalecenia związane z dostosowaniem wymagań edukacyjnych, a także zapozna się z ustaleniami w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć pokazuje różne sposoby indywidualizowania działań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego. Prezentowane są sposoby dostosowania treści nauczania z zakresu kształcenia polonistycznego do potrzeb i możliwości uczniów. Terminy i pojęcia związane z indywidualizacją są omawiane i wyjaśniane przy okazji prezentowania szczegółowych problemów (specyficzne trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, specjalne potrzeby edukacyjne- także praca z uczniem zdolnym, komunikacja z osobami z zespołem Aspergera i spektrum autyzmu, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne). Student poznaje podstawowe akty prawne i dokumenty zawierające zalecenia związane z dostosowaniem wymagań edukacyjnych oraz ustalenia w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zapoznaje się ze sposobami oceniania wspierającego uczniów mających trudności w nauce. W czasie zajęć zostaną zaprezentowane metody prowadzące do efektywnego ćwiczenia umiejętności wymaganych w Podstawie programowej z związku z edukacją włączającą. |
Literatura: |
Podstawowe akty prawne zebrane np. w publikacjach ORE oraz wybrane artykuły z serii Edukacja nauczycielska polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Universitas oraz artykuły z czasopisma "Terapia specjalna dzieci i dorosłych", Poznań, 2019/2020. 1. A. Janus-Sitarz (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2012. 2. E. Puchała, K. Leśniewska, Organizacja procesu wpierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa, 2012. 3. M. Czarnocka, IPET w szkole, Warszawa 2018. 4. A. Godzińska, Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2018. 5. R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji, Warszawa 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W02: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie z zakresu metodyki nauczania języka polskiego i dydaktyki ogólnej; wymienia akty prawne i dokumenty związane z indywidualizowaniem wymagań edukacyjnych; FP2_U02: potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z dydaktyką języka polskiego w związku z koniecznością dostosowania wymagań programowych do potrzeb uczniów. FP2_K01: student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej, językoznawczej i z zakresy metodyki nauczania i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Opis ECTS udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do zajęć - 15 przygotowanie projektu - 20 przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 20 konsultacje - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.