Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-M-I-3-PrEdLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02 FP1_W12 FP1_U02 FP1_U05 FP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Wiedza filologiczna z zakresu pierwszego i drugiego roku studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę ćwiczeń, wprowadzają w tajniki filologii. Tematyka obejmuje wybrane problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku, w szczegółowym ujęciu dotyczy złożonej drogi, jaką pokonuje dzieło od znaków na papierze (rękopis) do edycji, a tym samym różnych rozstrzygnięć edytorskich oraz licznych problemów związanych z owymi rozstrzygnięciami. Wszystkie działania podejmowane na ćwiczeniach stanowią wprowadzenie do sztuki interpretacji filologicznej, po to, aby zrozumieć rangę rzemiosła edytorskiego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia wprowadzają w filologię i w przygodę lektury rękopisu, w interpretację filologiczną dzieła oglądanego z perspektywy autografu i specyfiki skryptoriów pisarzy i poetów XIX i XX wieku. Zajęcia dostarczają narzędzi do krytycznej lektury edycji oraz do świadomie prowadzonej interpretacji filologicznej dzieła literackiego. Zajęcia służą wtajemniczeniu w sferę procesu twórczego i tworzenia sztuki, odsłonięciu specyfiki kultury rękopisu i kultury druku, ze szczególnym uwzgędnieniem rzemiosła edytorskiego i problemów, z jakim się mierzy. Program ćwiczeń opiera się na analizie rozstrzygnięć edytorskich, sposobach budowania komentarza naukowego. Ćwiczenia mają charakter detektywistyczny, gdyż autografy skrywają w sobie tajemnice - trudne częstokroć do rozwiązania i odsłonięcia w edycjach. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury manuskryptów i rozpoznań edytorskich. Sztuka czytania jest sztuką myślenia również tekstologicznego, a przyjemność lektury manuskryptu, a także dzieła w druku (w edycji) może być źródłem odpowiedzi na kluczowe pytania odnoszące się się sensu tekstu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie i zasady postępowania, stosowanego w edytorstwie naukowym w odniesieniu do tekstów XIX- i XX-wiecznych. Student potrafi samodzielnie analizować proces przygotowania publikacji krytycznej XIX- i XX-wiecznej. Student potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje. edytorskie, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu kształcenia edytorskiego. Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji edytorskiego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu i działalności zawodowej i inspirowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) 2. aktywny udział w zajęciach 3. przygotowanie projektu multimedialnego pt. Mój sonet Adama Mickiewicza: od autografu do edycji. Termin złożenia zostanie ustalony ze Studentami. Ocena bardzo dobra: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena bardzo dobra za projekt. Ocenę dobra: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena bardzo dobra za projekt. Ocena dostateczna: aktywny udział w zajęciach, obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), ocena dostateczna za projekt. Ocena niedostateczna - Student nie spełnił wymogów zaliczenia zajęć (obecność na zajęciach, wykonanie projektu na minimum ocenę dostateczną) Dodatkowa aktywność: wprowadzenie do dyskusji, omówienie problemu szczegółowego - mogą podnieść ocenę semestralną. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 pkt ECTS 90 godzin: 30 godzin - ćwiczenia akademickie, 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń i konsultacje, 30 godzin - wykonanie projektu na zaliczenie. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę ćwiczeń, wprowadzają w tajniki filologii. Tematyka obejmuje wybrane problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku, w szczegółowym ujęciu dotyczy złożonej drogi, jaką pokonuje dzieło od znaków na papierze (rękopis) do edycji, a tym samym różnych rozstrzygnięć edytorskich oraz licznych problemów związanych z owymi rozstrzygnięciami. Wszystkie działania podejmowane na ćwiczeniach stanowią wprowadzenie do sztuki interpretacji filologicznej, po to, aby zrozumieć rangę rzemiosła edytorskiego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wprowadzają w filologię i w przygodę lektury rękopisu, w interpretację filologiczną dzieła oglądanego z perspektywy autografu i specyfiki skryptoriów pisarzy i poetów XIX i XX wieku. Zajęcia dostarczają narzędzi do krytycznej lektury edycji oraz do świadomie prowadzonej interpretacji filologicznej dzieła literackiego. Zajęcia służą wtajemniczeniu w sferę procesu twórczego i tworzenia sztuki, odsłonięciu specyfiki kultury rękopisu i kultury druku, ze szczególnym uwzgędnieniem rzemiosła edytorskiego i problemów, z jakim się mierzy. Program ćwiczeń opiera się na analizie rozstrzygnięć edytorskich, sposobach budowania komentarza naukowego. Ćwiczenia mają charakter detektywistyczny, gdyż autografy skrywają w sobie tajemnice - trudne częstokroć do rozwiązania i odsłonięcia w edycjach. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury manuskryptów i rozpoznań edytorskich. Sztuka czytania jest sztuką myślenia również tekstologicznego, a przyjemność lektury manuskryptu, a także dzieła w druku (w edycji) może być źródłem odpowiedzi na kluczowe pytania odnoszące się się sensu tekstu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.