Redagowanie publikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-M-I-3-RedPubl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redagowanie publikacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | E-spec1_W09 E-spec1_U06 E-spec1_K02 E-spec1_K04 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności przygotowania tekstu do publikacji. Omówione zostaną normy wydawnicze ustalone na podstawie praktyki redakcyjno-edytorskiej, a także sprawy związane z kompozycją tekstu, stylistyką, normą językową, ortograficzną, interpunkcyjną. Zajęcia, w znacznej mierze, mają charakter warsztatów, podczas których studenci pracować będą na tekstach zróżnicowanych gatunkowo. Zakres poruszanych zagadnień obejmie następujące tematy: - Edytorska kompozycja tekstu, czytanie redaktorskie a intencje autora - Porządek pracy nad publikacją - Redakcja a korekta - Zasady stosowania wybranych znaków pisarskich: słownych, cyfrowych, symbolicznych, itp. - Poprawne stosowanie znaków wewnątrzwyrazowych i międzywyrazowych - Błędy językowe w tekście (stylistyczne, gramatyczne, leksykalne) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
-zna i rozumie terminologię edytorstwa praktycznego; - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego - potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. -potrafi współdziałać w grupie, biorąc udział w procesie wydawniczym - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy czy redaktora. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą Student: ma szeroką wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada klarowną znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu. umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji. Ma pełną świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację. Na ocenę dobrą Student: ma dobrą wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada dobrą znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu. umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji. Ma częściową świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację. Na ocenę dostateczną Student posiada: ma podstawową wiedzę z zakresu podstawowych teorii reagowania tekstu oraz przygotowania tekstu (także tekstu będącego tłumaczeniem) do publikacji. Posiada klarowną znajomość reguł kompozycyjnych i stylistycznych tekstu. Ma podstawową umiejętność posługiwania się podstawowymi zasadami metodologii przygotowania tekstu do publikacji. Wykazuje ograniczoną świadomość dylematów moralnych i etycznych, wynikający z wykonywania zawodu redaktora językowego oraz redaktora prowadzącego publikację. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności przygotowania tekstu do publikacji. Omówione zostaną normy wydawnicze ustalone na podstawie praktyki redakcyjno-edytorskiej, a także sprawy związane z kompozycją tekstu, stylistyką, normą językową, ortograficzną, interpunkcyjną. |
|
Literatura: |
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007; K. Kłosińska, Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2004; A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007; E. Szczepaniak, Sztuka projektowania tekstu. Jak tworzyć treści, które podbują internet, Gliwice 2019; A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2011. Słowniki: poprawnej polszczyzny, języka polskiego, wyrazów obcych, ortograficzny, interpunkcyjny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - udział w zajęciach; 30 godzin - przygotowanie się do zajęć. = 60 godzin, 2 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.