Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teksty kultury na lekcji języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FP-M-II-2-TKLJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teksty kultury na lekcji języka polskiego jako obcego
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP2_W09 FP2_U08 FP2_K05

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na treści kulturowe, które mogą być nauczane na poszczególnych poziomach nauki języka polskiego jako obcego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć (w tym warsztatów) z zakresu polskiej kultury i historii przeznaczonych

dla cudzoziemców na różnych poziomach zaawansowania. Studenci poznają sposoby rozwijania kompetencji realioznawczej,

socjokulturowej i socjolingwistycznych na poziomach zaawansowania od A1 do C2. Zajęcia wzbogacone będą o elementy komunikacji

międzykulturowej. Studenci poznają również narzędzia pozwalające na udostępniani tekstów kultury osobom uczącym się języka polskiego na różnych poziomach zaawansowania. Studenci samodzielnie przedstawią projekt zajęć językowych w oparciu o teksty kultury.

Literatura:

Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, pod red. W. Miodunki,

Kraków 2004.

Przemysław E. Gębal, Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego. [w:]

Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. Piotra Garncarka i Piotra Kajaka.

CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2012

Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. P. Garncarka i in. CJPiKPdC

POLONICUM, Warszawa 2010;

Wybrane teksty z czasopisma "Języki obce w szkole"

Efekty kształcenia i opis ECTS:

zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie dotyczące nauczania treści kulturowych na poziomach od A1 do C2 oraz potrafi dostosować wybrane materiały i dobrać je do celu zajęć;

potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania

informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując

wiedzę zdobytą na zajęciach z metodyki nauczania jpjo;

jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć z zakresu wykorzystania tekstów kultury w nauczaniu jpjo;

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe, prezentacja wykonanych zadań domowych, ocena koleżańska.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Łukasz Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 pkt ECTS; 0.5 pkt ECTS zajęcia (15h); 1.5 pkt ECTS (45h) praca własna, przygotowanie się do zajęć, zadania domowe;

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na treści kulturowe, które mogą być nauczane na poszczególnych poziomach nauki języka polskiego jako obcego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć (w tym warsztatów) z zakresu polskiej kultury i historii przeznaczonych

dla cudzoziemców na różnych poziomach zaawansowania. Studenci poznają sposoby rozwijania kompetencji realioznawczej,

socjokulturowej i socjolingwistycznych na poziomach zaawansowania od A1 do C2. Zajęcia wzbogacone będą o elementy komunikacji

międzykulturowej. Studenci poznają również narzędzia pozwalające na udostępniani tekstów kultury osobom uczącym się języka polskiego na różnych poziomach zaawansowania. Studenci samodzielnie przedstawią projekt zajęć językowych w oparciu o teksty kultury.

Literatura:

Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, pod red. W. Miodunki,

Kraków 2004.

Przemysław E. Gębal, Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego. [w:]

Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. Piotra Garncarka i Piotra Kajaka.

CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2012

Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. P. Garncarka i in. CJPiKPdC

POLONICUM, Warszawa 2010;

Wybrane teksty z czasopisma "Języki obce w szkole"

Wymagania wstępne:

Zajęcia w roku akademickim 2024/205 odbywają się metodą tutoringu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)