Podstawowe problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-I-2-EdytOsw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W13 FP1_W14 FP1_U08 FP1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z przygotowywaniem krytycznych wydań dzieł literackich. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne – porządkowanie pojęć. 2. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski. 3. "Tekst kanoniczny" oraz "intencja twórcza" jako problemy edytorskie. 4. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne. 5. Edytorskie konsekwencje „wieku rękopisów”. 6. Problem wyboru podstawy wydania dzieł literatury XVII w. na przykładzie "Roksolanek" Szymona Zimorowica. 7. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe na przykładzie wybranych dzieł Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego oraz Wojciecha Bogusławskiego. 8. Atrybucja autorstwa jako problem edytorski na przykładzie twórczości Hieronima Morsztyna. 9. Rekonstrukcja jako problem edytorski na przykładzie "Cyda albo Roderyka" Jana Andrzeja Morsztyna. 10. Problemy komentarza edytorskiego. 11. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje. 12. Zasady transkrypcji tekstów literatury staropolskiej i oświeceniowej zajęcia praktyczne. |
Literatura: |
1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. 4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. 5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003. 7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998. 9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: FP1_W13 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego. FP1_W14 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia językoznawczego. FP1_U08 potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_K05 jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego Opis ECTS: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Na ocenę końcową składają się: aktywność na zajęciach; ocena z pracy zaliczeniowej; ocena z ustnego kolokwium końcowego. Kryteria oceniania: |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.