Stereotypy językowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-I-2-SterJez |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stereotypy językowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla II roku kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02 FP1_W04 FP1_U01 FP1_U09 FP1_K07 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zdobycie wiedzy dotyczącej stereotypów językowych oraz umiejętności rozpoznawania cech stereotypowych w systemie języka, w tekstach i dyskursie. |
Pełny opis: |
Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: stereotyp – historia terminu, koncepcje definicyjne, funkcje, odmiany stereotyp jako element językowego obrazu świata językowy obraz świata etnolingwistyka wykładniki stereotypizacji metody badań stereotypów definicja kognitywna i pragmatyczno-funkcjonalna autostereotypy i heterostereotypy stereotypy niektórych narodowości, mieszkańców regionów oraz zawodów |
Literatura: |
J. Anusiewicz, M. Fleischer, A. Dąbrowska, Językowy obraz świata a kultura, [w:] Język a Kultura, tom 13, 2000. J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2009. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. W. Chlebda, Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Prototyp - stereotyp - metafora, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Stereotyp w komunikacji. [w:] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. O. Leszczak, Stereotypy w komercyjnym i politycznym dyskursie reklamowym, [w:] Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010, s. 324 - 347. O. Leszczak, Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji. Metodologiczne zalążki badania kontrastywnego, [w:] w: Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR, Kielce 2011, s. 127-140. W. Nowak, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów, [w:] Rocznik Socjologiczny Rodziny UAM, 1999. J. Tambor, Stereotyp i prototyp - znaczenia terminów, [w] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po pozytywnym zakończeniu kursu student: -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa; -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze; -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych; -potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz prezentacje multimedialne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych; -uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego; -ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemnej pracy kontrolnej na koniec semestru zaliczenie prezentacji aktywność frekwencja (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, tj. 4 godz. akad.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.