Wstęp do metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-I-2-WMNJPJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do metodyki nauczania języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NJPJO-spec1_W01 NJPJO-spec1_W02 NJPJO-spec1_W05 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie programów nauczania na poziomach zaawansowania A1-B1, prezentację metod i technik pracy wspierających rozwijanie wszystkich kompetencji oraz sprawności i przedstawienie podstawowych zagadnień teoretycznych związanych z uczeniem się języka polskiego jako obcego uczniów w różnym wieku oraz z różnymi potrzebami. Studenci będą planować zajęcia online i offline oraz ćwiczenia. Fragmenty lekcji będą prowadzone przez studentów przed innymi studentami (ocena koleżeńska). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszane będą następujące zagadnienia mające na celu przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako obcego na poziomach A1-B1, w tym pracy od początku w języku polskim oraz pracy z grupami dzieci, młodzieży i dorosłych. 1. Nauczanie języka polskiego jako obcego - podstawowe pojęcia 2. Konstruowanie programu nauczania ( ustalanie zakresu tematycznego, porządkowanie materiału leksykalnego i gramatycznego, określanie celów, liczba godz. etc.) poziomy nauczania A1-B1, nauczania podsystemów języka zależnie od poziomu nauczania 3. przegląd podręczników i stron www do nauki języka polskiego jako obcego dla poziomów A1-B1 4. Tworzenie konspektu lekcji z uwzględnieniem faz lekcyjnych, określanie celów lekcji, dobór form i technik pracy, przygotowywanie kart pracy, ćwiczeń itp. pomocy/środków dydaktycznych 5. Gry i zabawy w nauczaniu jpjo 7.Prowadzenie lekcji/ obserwacja/ ocena (ocena koleżeńska) |
Literatura: |
1. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006. 2. I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010. 3. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011. 4. Metodyka nauczania języka obcego, H. Komorowska 5. wybrane artykuły z czasopisma "Języki obce w szkole" , w tym tekst Karoliny Zioło-Pużuk nt. kart dialogowych 6. Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020, red. Karolina Zioło-Pużuk (wybrane teksty) 7. Karolina Zioło-Pużuk, Small talk w klasie i poza nią - krótka rozmowa, która buduje relacje i wspiera rozwój kompetencji komunikacyjnej, w: Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo UKSW, 2020 8. Karolina Zioło-Pużuk, Nauczanie języka polskiego jako obcego osób duchownych- wyzwania i rozwiązania. „Język, szkoła, religia”, 2021 9. Karolina Zioło-Pużuk, Photovoice jako metoda badania potrzeb językowych i szkoleniowych. Studium przypadku. Acta Universitatis Lodzensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 2021 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna i rozumie na poziomie podstawowym terminologię, używaną w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego, przede wszystkim na poziomach nauczania A1-B1. Rozumie czym jest proces grupowy, jak przebiega na lekcji i zna zasady pracy z grupą zróżnicowaną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe, kształtujące, prace studentów oceniane będą podczas zajęć; wdrożenie do oceny koleżeńskiej. Ocena bdb: prezentuje w pełni założone przedmiotowe efekty uczenia się. Ocena do: prezentuje w stopniu dobrym, ale nie pełnym, założone przedmiotowe efekty uczenia się; Ocena dst: w niewielki stopniu wykazuje się umiejętnościami i wiedzą opisaną w przedmiotowych efektach uczenia się. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Joanna Zajkowska, Karolina Zioło-Pużuk | |
Prowadzący grup: | Karolina Zioło-Pużuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 punkt- obecność na zajęciach 1 punkt - lektury , 1 punkt - prace domowe, opracowywanie materiałów dydaktycznych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.