Warsztat nauczyciela języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-I-2-WarNau |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat nauczyciela języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NJPJO-spec1_W03 NJPJO-spec1_U01 NJPJO-spec1_U02 NJPJO-spec1_U03 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą wielostronnemu przygotowaniu studentów do wykonywania zawodu nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego. Uwzględniają aspekty wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań nauczyciela oraz zasoby materialne i niematerialne związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego. Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową, z elementami warsztatu umiejętności miękkich ważnych w zawodzie lektora (komunikacja interpersonalna, zarządzanie sobą w czasie, warsztat antystresowy), elementami emisji głosu. Studenci nauczą się również konstruować pomoce dydaktyczne, wykorzystywać elementy warsztatu twórczości w pracy lektora, korzystać z zasobów online. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student: - poddaje refleksji różne komponenty pracy lektora języka polskiego jako obcego; - uczy się tworzyć zróżnicowane materiały dydaktyczne uwzględniające konkretne potrzeby uczących się, zharmonizowane z odpowiednim poziomem znajomości języka uczących się oraz przyjętymi na danym kursie podręcznikami i innymi materiałami; - uczy się praktycznie umiejętności wykorzystywania różnych elementów rzeczywistości w procesie nauczania języka polskiego jako obcego (np. rozmaitych przedmiotów codziennego użytku, artefaktów, tekstów kultury); - uczy się uwzględniania elementów ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (wykorzystywania istniejących i tworzenia własnych gier, zabaw, konkursów); - przyswaja wiedzę i umiejętności związane z osobistym kontaktem lektora z uczącymi się (m.in. tempo i jakość mówienia, wykorzystywanie tablicy i sposób pisania, etykieta językowa, zasady zachowania się, sposoby pracy zdalnej, właściwy ubiór). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna podręczniki języka polskiego jako obcego oraz elementy warsztatu lektora pozwalające pracować z różnymi grupami odbiorców, przede wszystkim na poziomach zaawansowania A1-B1. Potrafi od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na poziomach zaawansowania A1-B1, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Samodzielnie opracowuje konspekty, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne, a także indywidualne programy nauczania języka polskiego jako obcego, przede wszystkim na poziomach zaawansowania A1-B1. Kreatywnie wykorzystuje zarówno nowoczesne technologie, w szczególności platformy e-learningowe, jak i gry oraz zabawy edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe, kształtujące. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który podczas zajęć, w pracach domowych i pracy zaliczeniowej wykazuje się bardzo dobrą znajomością zasad polszczyzny, umiejętnościami właściwego wykorzystywania istniejących materiałów dydaktycznych i funkcjonalnego tworzenia własnych. Ocenę dobrą otrzymuje student, który w trakcie zajęć oraz w przygotowywanych pracach wykazuje się dobrą znajomością polszczyzny, umiejętnościami w miarę poprawnego wykorzystywania materiałów dydaktycznych i próbami tworzenia własnych. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który na zajęciach i w przygotowywanych zadaniach wykazuje się dość dobrą znajomością zasad polszczyzny oraz w podstawowym zakresie potrafi wykorzystywać istniejące materiały dydaktyczne do nauki języka polskiego jako obcego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Agnieszka Karolczuk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska, Karolina Zioło-Pużuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Karolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin. Przygotowanie do zajęć: 10 godzin. Samodzielne poszukiwanie materiałów dydaktycznych oraz ich tworzenie: 20 godzin. Przygotowanie prazy zaliczeniowej: 10 godzin. Konsultacje: 5 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.