Warsztaty pedagogiczne: dysleksja rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-I-3-DysRozw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pedagogiczne: dysleksja rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KN1_W10 KN1_U02 KN1_U04 KN1_U05 KN1_K01 |
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z psychologii rozwojowej. Cele przedmiotu - podczas zajęć student: 1. pozna terminologię, przyczyny powstawania dysleksji i sposoby jej rozpoznawania oraz wpływ dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią 2. zapozna się z przepisami prawa dot. tematu 3. pozna podstawowe zasady i techniki pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją 4. nauczy się rozpoznawać i rozumieć trudności ucznia, pozna metody udzielania dziecku wsparcia oraz uzyska informację, jak pozyskać rodziców jako sojuszników |
Pełny opis: |
Pełny opis Treści merytoryczne: 1. Przyczyny najczęściej występujących trudności szkolnych, niezwiązanych z dysleksją. 2. Definicja specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. 3. Prezentacja różnych poglądów, dotyczących przyczyn powstawania ww. trudności. 4. Symptomy dysleksji i procedura postępowania (diagnoza pedagogiczna, diagnozy uzupełniające, przekazanie informacji rodzicom, diagnoza i terapia w poradni psychologiczno-pedagogicznej). 5. Rola nauczyciela w pomocy dziecku ze stwierdzoną dysleksją: - główne zasady i postawy - najczęściej stosowane metody pracy - pozyskiwanie sojuszników 6. Rola i znaczenie rodziców w kontekście różnych trudności dzieci, w tym dysleksji. 7. Aktualnie obowiązujące akty prawne, regulujące pomoc dziecku ze stwierdzoną dysleksją. |
Literatura: |
Bogdanowicz M.: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Linea, Lublin 1995 Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002 Brejnak W.: Dysleksja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003 Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Medyk”, Warszawa 1995 Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metoda 18 struktur wyrazowych. WSiP, Warszawa 1996 Davis Ronald D, Braun Eldon M.: Dar dysleksji. Zysk i S-ka, Poznań 2001 Warszewski R.: Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji. Tower Press, Gdańsk 2002 Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli WSiP, Warszawa 1996 Gąsowska P., Pietrzak – Stępowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa 1994 Grabałowska K. I wsp.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 1994 Kaja B.: Diagnoza dysleksji. WU AB, Bydgoszcz 2003 Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym. Wydanie II. Wydawnictwo TNOiK, Toruń 1997 Opolska T.: Pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. CMPP – P MEN , Warszawa 1997 Rentflejsz – Kuczyk A.: Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999 Waszkiewicz E.: Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci 6 – 8-letnich. WSiP, Warszawa 1991 Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa 1999 Ponadto na zajęciach prezentuje różnorodne techniki pracy z dzieckiem ze stwierdzona dysleksja oraz nowinki wydawnicze. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: 1. operuje terminologią związaną z dysleksją rozwojową 2. opisuje przyczyny powstawania dysleksji i sposoby jej rozpoznawania 3. posiada wiedzę na temat wpływu dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią 4. zapoznał się z przepisami prawa dotyczącego tematu i potrafi je zastosować w praktyce 5. zna podstawowe zasady i techniki pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją 6. rozumie trudności ucznia, potrafi udzielić dziecku wsparcia emocjonalnego i pozyskać rodziców jako sojuszników OPIS ECTS - udział w zajęciach - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 9 godz. - konsultacje - 1 godz. - czas na napisanie referatu/pracy - 20 godz. Łącznie 60 godz.; liczba ECTS - 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcowa, zaliczającą przedmiot, można uzyskać przygotowując prezentację na forum grupy, podsumowującą uzyskane wiadomości. Na ocenę maja również wpływ: 100% frekwencja oraz aktywność na zajęciach. Na ocenę bdb (5) - student zna terminologię, przyczyny powstawania dysleksji i sposoby jej rozpoznawania oraz wpływ dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią; zna przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i techniki pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; rozumie trudności ucznia, zna sposoby pozyskania rodziców jako sojuszników Na ocenę db (4) - student zna podstawową terminologię dotyczącą dysleksji i sposoby jej rozpoznawania oraz wpływ dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią; zna przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i kilka technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; rozumie trudności ucznia, zna sposoby pozyskania rodziców jako sojuszników Na ocenę dst (3) - student zna podstawową terminologię dotyczącą dysleksji; zna podstawowe przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i kilka technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; Na ocenę ndst (2) - student nie zna podstawowej terminologii dotyczącej dysleksji; nie zna podstawowych przepisów prawa dot. tematu; nie zna podstawowych zasad i technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.