Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-II-1-GraFun |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
1.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W11 FP2_U09 FP2_K06 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu gramatyki opisowej i gramatyki historycznej języka polskiego oraz kultury języka. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą zapoznaniu studentów z funkcjonalnym oglądem i opisem języka polskiego z perspektywy możliwości nauczania go jako języka obcego. |
Pełny opis: |
Zajęcia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego to analiza i opis jego struktury w aspekcie funkcjonalnym. Na podstawie praktycznej i teoretycznej (gramatyka opisowa, historyczna, kultura języka) znajomości struktury języka polskiego studenci analizują, opisują, uogólniają, precyzują i formułują (na różne sposoby) wiedzę o polszczyźnie przydatną w procesie jej nauczania, głównie jako ojęzyka obcego. Opis struktuiry języka jest dzięki temu "przekładany" na pokazanie funkcji i celów kategorii gramatycznych (od "jak" do "po co"). |
Literatura: |
Dostępne współczesne opracowania akademickie gramatyki języka polskiego (różne). Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1999. L. Madelska, Discovering Polish. A learner's grammar, Kraków 2010. L. Madelska, Prakticzeskaja grammatika pol'skogo jazyka, Kraków 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W11: student zna strukturę języka polskiego w ujęciu funkcjonalnym, potrafi powiązać wiedzę w takim ujęciu z opisem akdemickim, zna rozmaite warianty opisu funkcjonalnego elementów struktury polszczyzny FP2_U09: student potrafi samodzielnie analizować zagadnienia gramatyczne w ujęciu funkcjonalnym, znajdować dla nich realizacje tekstowe i sposoby opisu przydatne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego FP2_K06: student jest gotów do wykorzystania wiedzy o strukturze polszczyzny w ujęciu funkcjonalnym w trakcie nauczania języka plskiego jako obcego, jest przygotowany do stosowania różnych opisów funkcjonalnych elementów języka polskiego podczas procesu dydaktycznego, jest w stanie przekazywać umiejętności w tym zakresie innym osobom uczącym języka polskiego Praca związana z zajęciami polega na: - udziale w zajęciach, - aktywnym i kreatywnym uczestnictwie w zajęciach, - samodzielnych poszukiwaniach i analizie materiałów językowych, - przygotowaniu pracy zaliczeniowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zajęć (zaliczenie zajęć) to ocena stopnia opanowania funkcjonalnego opisu struktury elementów składowych języka polskiego, znajdowania trafnych przykładów użycia tych struktur i gotowości, by przekazać tę wiedzę uczącym się polskiego jako obcego oraz innym lektorom. Ocenianiu ciągłemu podlegają: działania studentów w trakcie zajęć oraz przygotowywanie się studentów do zajęć (wiedza, kojarzenie faktów językowych, materiały ilustracyjne) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Agnieszka Karolczuk, Magdalena Partyka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Karolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach: 30 godzin. Aktywne i kreatywne uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin Samodzielne przygotowywanie się do zajęć i analiza materiału językowego: 20 godzin. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego..., Łódź 2012. S. Mędak, Język polski dla obcokrajowców...Gramatyka i składnia progresywna..., Kraków 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Agnieszka Karolczuk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Karolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin. Przygotowywanie się do zajęć: 30 godzin. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Karolczuk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Karolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.